6. 8. 2019

Elfka od lidí


Sofie je všechno jen ne normální. Na dvanáctiletou dívku je až neuvěřitelně chytrá a k tomu všemu má fotografickou paměť. To však není to jediné, co je na ní zvláštní. Už od pěti let slyší myšlenky všech kolem sebe, což jí způsobuje nepříjemné migrény. A i když tohle tajemství nikdo nezná, všichni si o ní myslí, že je podivínka. Nemá žádné kamarády, a i její rodiče by si přáli, aby byla normální.

Všechno se ale změní, když potká Fitze. Tohle zvláštní setkání naprosto změní Sophiin život. Nejen že stejně jako ona slyší myšlenky všech ostatních, ale odhalí Sophii existenci jiných bytostí. A především to, že ani Sophie není člověk, je to elfka.

Aby mohla naplno rozvinout své schopnosti, a především aby neodhalila existenci elfů a dalších bytostí, se zármutkem se vzdává svého života, aby začala ten nový po boku svých lidí a začala studovat na akademii Foxfire. Jenže i když to ze začátku vypadá, že konečně našla místo, kam patří, hodně rychle pochopí, že je odlišná i od ostatních elfů. To u některých jejích spolužáků vzbuzuje zájem, ale bohužel jsou tu i elfové, kteří se jí chtějí za každou cenu zbavit.

Sophie se s tím ale hodlá poprat, a tak se naplno pouští do studia, snaží si zvyknout u nové rodiny a poprvé v životě získává kamarády. Ale i když dělá všechno správně, tak se jí stává jedna katastrofa za druhou. Nejhorší ale je, že si je naprosto jistá, že někteří elfové ví, proč se jí dějí všechny ty podivné věci a proč je tak jiná, ale nikdo jí to nechce říct. To ale Sophii v žádném případě neodradí od toho, aby se to pokusila zjistit sama.

Strážce ztracených měst je kniha, která má na Goodreads skoro pětihvězdičkové hodnocení, což vídám málokdy. Už jen proto mě zaujala a vzhledem k tomu, že anotace zněla skutečně dobře jsem si řekla, že by rozhodně stálo za to dát téhle knize šanci.

Když jsem se později dozvěděla, že je kniha označována za novodobého Harryho Pottera, tak jsem se na ní začala těšit ještě více. Harryho Pottera vážně miluji a pokud je Strážce ztracených měst přirovnávána k němu, a ještě k tomu má tak vysoké hodnocení, tak přece nemůže být špatná, spíš naopak.

Přestože kniha vypráví pouze Sophiin příběh, je psána v er-formě. To ale v žádném případě Shannon Messenger nezabránilo v tom, aby do příběhu vložila všechno myšlenky, emoce a nejistoty, které se Sophii honily hlavě. A to je doopravdy dobře, protože v tomto příběhu byly skutečně klíčové.

Příběh se čte jedna báseň. Do knihy jsem se začetla hned v první kapitole a pak jsem už jen hltala stránku za stránkou. Je napsán opravdu čtivě, což je ještě podpořeno docela krátkýma kapitolami. I když má kniha 400 stran, měla jsem po dočtení pocit, jako kdybych sotva začala a už jsem byla na konci.

To samozřejmě není zásluha jen toho, jak je kniha napsána, ale i příběhu, který vypráví a ten je podle mě skvělý. Svým způsobem kniha v jistých ohledech skutečně připomíná Harryho Pottera, ale je to doopravdy hodně obecná souvislost. Samotný příběh je totiž podle mě doopravdy originální. Navíc se v knize neprobírá pouze jedna dějová linie, ale hned několik. Některé jsou spolu úzce propojené a jiné ne. Díky tomu je mnohem těžší předvídat, co se stane dál, vlastně to v podstatě nejde. Autorka v tomhle případě nic neodhalí dřív, než chce a drží čtenáře v napětí.

Řekla bych, že příběh, který kniha vypráví je zároveň jednoduchý a komplikovaný. Netuším, jak je to možné, ale přesně takhle na mě působí a pokud můžu říct, tak to funguje skvěle. Celý příběh jsem si neskutečně užila. Navíc se mi hodně líbí, že je polouzavřený. Hodně věcí se v knize vyřešilo, ale zůstalo spousta otázek, na které zkrátka nemůžu najít odpověď.

Jak už jsem zmínila na začátku, tak Sophiina postava je v knize popsána opravdu do hloubky ať už se to týká vnější či vnitřní charakteristiky. Ale i v případě myšlenek a emocí. Vedlejší postavy nejsou popsány tak komplexně, ale i tak jsou popsány dost na to, aby si je člověk dokázala zařadit, odlišit je o sobě a pochopit, jací ve skutečnosti jsou. Tedy v případě, že to tak autorka chce. Je tu totiž několik postav, které nejsou popsány do hloubky, ale řekla bych, že to je autorčin záměr. Udělat je tajemné a postupně je v jednotlivých dílech odhalovat, což se mi také moc líbí.

Předpokládala jsem, že se bude jednat o opravdu dobrou knihu, ale ani v nejmenším mě nenapadalo, jak nadšená z ní budu. Řekla bych, že Shannon Messenger vytvořila příběh, který by mohl být pro Harryho Pottera opravdu slušnou konkurencí. A já už se teď nemůžu dočkat chvíle, kdy vyjde další díl a já si ho budu moc přečíst. Nejspíš se zase vytvoří spousta nových otázek, ale i tak se opravdu moc těším.

Strážce ztracených měst vám můžu jen a jen doporučit. Sice se jedná o knihu, která je určena pro čtenáře kolem deseti let, ale i tak se jedná o příběh, který určitě potěší i kdejakého dospělého. Tohle je zkrátka jedna z těch knih, která podle mě sedne skoro každému a je jedno v jaké věkové kategorii se právě nachází.

Za poskytnutí knihy, která mi ukázala fascinující svět elfu, který funguje bez magie, děkuji e-shopu Megaknihy.
Knihu Strážci ztracených měst můžete zakoupit ZDE.

1 komentář:

  1. O knihe som ešte nepočula, takže ďakujem za tip, vyzerá to ako fajn oddychovka :-)

    OdpovědětVymazat

Děkuji za krásný komentář :)