17. 12. 2023

Prokletí děvčat Svízelových

Bety Svízelová touží zmizet z Vraního kamene a zažít dobrodružství. Má plán, ale když už se jí to skoro povede, její babička ji odvede zpátky domů a prozradí jí tajemství. Všechna děvčata, která pochází z rodu Svízelových nebo se do něj provdají, jsou prokletá. Pokud někdy opustí Vraní kamen, zemřou. Vypadá to, že spolu se svými sestrami zůstane na ostrově už navždy. Jenže Betty se nevzdává a je odhodlaná kletbu za každou cenu zlomit.

Michelle Harris má příjemný styl psaní, který odsýpá. Je v něm dost popisů na to, aby si čtenář dokázal všechno představit, ale zároveň jich není příliš mnoho, takže kniha nenudí.

Docela dost mi vadil překlad jmen. Vzhledem k tomu, že je kniha určená pro děti, chápu, proč bylo Crowstone přeloženo jako Vraní kamen nebo proč bylo přeloženo příjmení Widdershins jako Svízelová. Ačkoli zrovna Widdershins je vzhledem k příběhu mnohem přesnějším popisem než Svízelová. Ale velkým přešlapem je, že z Charlotte, zkráceně Charlie, udělali v knize Šarlotu a zkráceně jí říkali Šája. Kromě toho, že to zní naprosto příšerně, nechápu, proč její jméno vůbec překládali, když ostatním jménům zůstala původní podoba. Z Bety se taky nevyklubala Alžběta, které by přezdívali Bětka…

Zápletka se mi líbí a je dobře promyšlená. Tedy až na jednu věc. Nechci spoilerovat, ale nesedlo mi, jak celý příběh skončil. Za mě v tom byla velká logická díra. Autorka sice částečně vzala potaz, že každá akce vyvolává reakci, ale už jí nějak uniklo, že stejně velkou jako je ta akce. Následky toho, co se stalo, byly zkrátka neadekvátní.

Postavy jsou dobře popsané, a ačkoli se na začátku knihy může zdát, že bude každá z nich působit jako prototyp pro jednu škálu vlastností, tak se brzy ukazuje, že všichni mají dobré i špatné stránky a jejich povaha tak není černobílá ani předvídatelná.

Bohužel mě celou knihu iritovala hlavní hrdinka Bety. Tak sobeckou a zároveň naivní postavu, které jde (až už tvrdí co chce) jen o sebe, jsem v dětské knize snad nepotkala (pokud nepočítám záporáky).

Špetka magie je krásná kniha se zajímavým nápadem, ale bohužel mi na ní pár věcí nesedlo. I tak se mi ale moc líbila, a pokud u nás vyjdou další díly, určitě se do nich pustím. Za sebe můžu knihu doporučit čtenářům jakéhokoli věku.

Za poskytnutí knihy k recenzi a obohacení mého dne o špetku magie děkuji e-shopu Megaknihy a nakladatelství Ocelot.
Knihu Špetka magie si můžete pořídit ZDE.
Na stránkách nakladatelství Ocelot si můžete prohlédnout vydané a připravované knihy.

Žádné komentáře:

Okomentovat

Děkuji za krásný komentář :)