20. 4. 2023

Oko za oko, smrt za smrt

Už je to pět let, co Camille přišla o dceru, ale na rozdíl od svého bývalého manžela nedokáže jít v životě já. Ne, když je její vrah na svobodě a pověst její dcery vláčena bahnem. Je zoufalá a rozzlobená, což vyústí v situaci, která vyvolá pozornost tajné skupiny matek, které stejně jako ona ztratily své dítě a pachatel nebyl potrestán. Právě tyhle ženy vykonávají spravedlnost a jen ony dokážou Camille pomoci, aby vraha její dcery dostihla spravedlnosti. Pokud udělá to samé pro ně.

Ze začátku jsem měla menší problém se do knihy začíst, ale to bylo spíše tím, že autorka sdělila základní informace, které podle mě měly zaznít už na začátku kniha, až někdy kolem padesáté stránky, což mi značně ztížilo orientaci v příběhu. Ale když se tahle věc vyjasnila, už jsem se nemohla odtrhnout.

Námět příběhu se mi moc líbil. Během čtení mi připomněl zápletky YA knih Erebos a Stačí jen chtít, ačkoli téma knihy bylo naprosto odlišené. A navzdory tomu, že by se mělo jednat o román pro ženy, tak mi i kniha Kolektiv přišla spíše jako YA román. Svým způsobem hodně jednoduchá a málo drsná, málo surová. Všechno šlo tak nějak po povrchu a hrůza činů, které se v knize odehrávaly, na mě příliš nepůsobila.

Ačkoli se mi kniha líbila, něco mi v ní chybělo. Ze všeho nejvíc asi psychologický rozbor postav a nějaká diskuze nad etikou činů. Přitom zrovna tenhle příběh si o to přímo říká. Kromě toho mi ale chybí i dozvuk některých scén. V knize se totiž objevují scény, za kterými by logicky měly následovat další scény, přirozená dějová reakce na to, co se událo. Ale v tomhle případě chybí a vytvářejí tak mezery v ději, které ho sice nenarušují, ale člověka zarazí.

Přestože mám k příběhu hodně výhrad, tak se mi líbil. Byl zajímavý a objevilo se v něm hned několik zvratů, které jsem nečekala. Ačkoli v případě několika z nich by rozhodně byl na místě trochu důkladnější popis. Ale především se mi na příběhu líbil konec, který byl vzhledem k tématu a průběhu knihy naprosto perfektní, taková třešnička na dortu.

Postavy byly dobře popsané v tom ohledu, že jsem jasně dokázala říct, kdo je kdo a zařadit si k nim určitý typ chování. Ale jak už jsem zmínila, výrazně mi tu chyběla psychologie postav, kterou bych minimálně u hlavní hrdinky očekávala hodně promyšlenou. Camille však byla oproti ostatním postavám dost nepovedená. Především mi přišla nejen naivní, ale opravdu pitomá. A vlastně mi její chování spíš připomínalo teenagera než matku, která ztratila dítě.

Kolektiv je kniha se skvělým námětem, která se dobře čte, ale navzdory tématu se jedná spíš o oddechovou knihu. Nedá se říct, že by měla vyloženě nějakou chybu, ale schází mi v ní mnoho věcí, které vyžaduje sám příběh. Takhle se mi kniha sice líbila, ale z hlediska hodnocení je průměrná.

Za náhled do světa odvrácené strany internetu děkuji e-shopu Megaknihy a nakladatelství Ocelot.
Knihu Kolektiv můžete zakoupit ZDE. Nebo se můžete podívat na novinky a připravované knihy z produkce nakladatelství Ocelot.

Žádné komentáře:

Okomentovat

Děkuji za krásný komentář :)