2. 7. 2019

Kariéra vs přitažlivost


Kinga Błońská měla doopravdy skvělý život. Žila po boku milovaného manželka a jako advokátka odváděla doopravdy skvělou práci. Ovšem stačila jedna chvíle, aby se jí celý život obrátil na ruby. Nejdřív přistihla svého muže ve vlastní ložnici s osmnáctiletou dívkou a poté se ozval její nevlastní bratr, kterého podsvětí zná jako Šediváka. To poslední, co by Kinga chtěla je mu pomáhat na svobodu, ale bohužel nemá na výběr. Pokud mu nepomůže, nebude to ona, kdo za to zaplatí.

Jenže při obhajobě Šediváka se Kinga setkává s menším problémem. Tím je pohledný Lukasz, se kterým se setkává v baru. Jaké je její překvapení, když ho po společné noci potká u soudu. Lukasz je totiž prokurátor, který se snaží za každou cenu udržet Šediváka v base.


Jedna jediná noc by mohla obou docela pokazit jejich kariéru. Oba na to chtějí zapomenout, jelikož mají dost starostí s případem. Jenže je to těžší, než se to zdá, obzvlášť, když se případ Šediváka začíná komplikovat a tyto dva se neustále setkávají.

Prokurátor mě kromě anotace zaujal především tím, že se jedná o erotický román, který napsala polská autorka. Netuším, kolik polských autorů píše erotické romány, ale nevzpomínám si na žádný, který by vyšel v češtině. Vlastně mi celkově přijde, že se do češtiny moc polských knih nepřekládá, takže mě na této knize vlastně zaujalo už jen to, že v Česku vyšla.

Příběh je napsaný v ich formě a ve vyprávění se střídá Kinga s Lukaszem. Zajímavé je na tom ale to, že kniha není rozdělena na kapitoly. Jednotlivé části jsou oddělené pouze paragrafy, a tak nikde ani není označeno, kdo příběh vypráví, ale to mi v tomto případě nepřijde jako problém.

To, co mi na tomhle stylu vadilo nejvíc je to, že často bylo půl stránky z jednoho pohledu a pak další půlka z toho další. Je to dost nezvyklé a chvilku trvalo, než jsem si na to zvykla, ale nakonec jsem to skoro ani nevnímala.

S tím však souvisí i to, že tak v první čtvrtině knihy jsou situace, které prožívají Kinga a Lukasz pohledně řečeny z jednoho pohledu a pak úplně ta samá věc i z pohledu toho druhého. Za mě je to doopravdy hrozně rušivé a kniha kvůli tomu není tak plynulá, jak by měla být.

To, jak je kniha napsána je tedy opravdu zajímavé, ale má to své mouchy. Čistě styl psaní je však doopravdy skvělý. Je neuvěřitelně čtivý, takže pokaždé, když jsem si chtěla dát pauzu od čtení, tak jsem si ani neuvědomila jak a už jsem začínala číst další část. Nejspíš tomu trochu napomáhala i absence kapitol, ale i tak to je z velké části podle mě díky stylu psaní.

Kniha je propagována jako erotický román, ale ve skutečnosti je tomu jinak. Samozřejmě, že nějaká erotika v příběhu je, ale řekla bych že se jedná o takové klasické množství pro jakýkoli román. Navíc mi tyhle scény nepřijdou ani nějak extra propracované, spíš jsem z toho měla pocit, jako kdyby se autorka do jejich psaní nutila.

Prokurátor mi totiž přijde mnohem víc jako thriller. Vztah hlavních hrdinů je v knize sice důležitý, ale mnohem víc se soustředí na případ Šediváka. Vzhledem k tomu, že je to naprosto v rozporu se žánrem, kterým má kniha být by to mohlo pravděpodobně hodně lidí zklamat, ale mě se to naopak opravdu moc líbí.

Příběh je neskutečně napínavý a je v něm hromada zvratů, které skoro nikdo nečeká. Navíc v téhle knize není nic černobílé. Většinou v thrillerech a detektivkách hrdinové dělají všechno podle pravidel, ale v této knize porušují zákon a morálku všichni, jen každý jiným způsobem. A právě díky tomuhle působí kniha neuvěřitelně reálně, protože skoro nikdo nehraje podle pravidel.

Ale i tento příběh má pár vad na kráse. Zatímco případ postupuje přesně tak, jak by se dal očekávat, tak vztah hlavních hrdinů se točí v kruhu. V podstatě se neustále opakuje ten samý vzorec, a to člověka po jistém čase už zkrátka přestává bavit, a naopak ho to otravuje.

Postavy nejsou popsány špatně, ale řekla bych, že tu něco trochu chybí. U vedlejších postav by to opravdu chtělo trochu více detailů, jelikož mají tak málo prostoru, že si o nich zkrátka nejde udělat ucelený obrázek. A u hlavních by to chtělo jít trochu hlouběji, dovést je k dokonalosti. Ovšem i tak jsou docela dobře vymodelované.

Prokurátor má nějaké menší mouchy, ale podle mě se jedná o opravdu skvělou knihu. Jen je zkrátka zařazena do špatné kolonky, protože čistě erotický román to skutečně není. A podle mě je to opravdu škoda, protože takhle tuhle knihu kvůli označení mine docela dost lidí, kterým by mohla padnout do oka, kdyby jen bylo zmíněno, že se jedná také o thriller.

Rozhodně knihu doporučuji, ale jak jsem řekla spíše fanouškům takových lehčích thrillerů než erotických románů. Tahle kniha je opravdu skvělá a pokud od autorky v budoucnu vyjde ještě nějaká další kniha, nejlépe pokračování této série, tak si ji určitě ráda přečtu.

Za poskytnutí knihy k recenzi děkuji nakladatelství Knihy Dobrovský.

Knihu Prokurátor můžete zakoupit na stránkách knihkupectví Knihy Dobrovský

Žádné komentáře:

Okomentovat

Děkuji za krásný komentář :)