11. 9. 2017

Doctor Who: Dávný čas

Název: Doctor Who: Dávný čas
Původní název: Doctor Who: Deep Time
Autor: Trevor Baxendale
Žánr: Sci-fi
Počet stran: 272
Nakladatelství: Jota





Už několik dekád je Doctor Who jedním z nejoblíbenějších britských seriálů. Zejména pak ten novější, kde se vyskytuje mnoho úžasných herců a hereček. Jelikož seriál je prostě málo, vznikla o Doctorovi i spousta knih od různých spisovatelů. V Česku jich také několik vyšlo a tou nejnovější je závěrečný díl Kronik půvabu v hlavních rolích s Doctorem a jeho společnicí Clarou.

Samozřejmě, že ani mě, velké fanynce knih a seriálů nemohla tato novinka uniknout. Vlastně bych řekla, že jako pro fanynku Doctora, to pro mě byla naprostá nutnost. Navíc by bylo divné, kdybych si nepřečetla závěrečný díl, když se mi předchozí dva moc líbily.

Po Královské krvi, která se odehrává na dvoře krále Artuše a Generaci velkého třesku, kde byl menší problém s časovým portálem se v Dávném čase Doctor a Clara spolu se skupinkou vědců vydávají na vesmírnou expedici. Zjišťují, co se stalo s Phaeroni, kteří zmizeli již před milióny let. Jako obvykle se ocitnou ve velmi nebezpečných situacích, ale to je ani v nejmenším nezastaví.

Knihy o Doctorovi jsou skvělé, ale většinou mi chvilku trvá, než se do nich začtu. Není to proto, že by byly špatně napsané, to vůbec. Je to tím, že se na začátku vždycky objeví kupa nových postav a nějakou chvilku trvá, než se zorientuji. Jakmile jsem přečetla prvních asi třicet stran, už jsem si ujasnila kdo je kdo. Teprve pak jsem se dokázala do příběhu vžít a naplno si ho užít.

Dávný čas je vyprávěn nejen z Doctorova a Clařina pohledu, ale i z pohledu ostatních postav. Právě u této knihy jsem za to ráda, jelikož jsem se tak rychleji dozvěděla, informace o postavách a navíc jsem měla přehled o tom, co se děje, i když se Doctor s Clarou zrovna nevyskytovali poblíž.

Také je zde hodně popisů. Obvykle obsáhlé popisy moc nemusím, vlastně mě docela nudí, protože se tam nic neděje. Ale zde je to napsáno stylem, díky kterému mi přijde popisovaná maličkost nejen důležitá, ale i zajímavá. Sice jsem v knize objevila jednu nebo dvě pasáže, které byly nudné, ale ty se vyskytují skoro v každém příběhu.

Autorovi se podařilo vystihnout postavu Doctora v podání Petera Capaldiho. I v knize je to ten Doctor ze seriálu, kterého známe. Napadají ho věci, kterým nikdo jiný nerozumí a naopak nechápe některé zcela zřetelné věci… nebo spíš dělá, že je nechápe. Jeho smysl pro takt je dost omezený a má naprosto skvělé poznámky. Sice mi asi dvakrát nebo třikrát přišlo, že některé věci by Doctor neřekl, nebo by je prezentoval jinak, ale opět se jednalo o ojedinělé případy.

Naopak Claru vystihl perfektně. Je spravedlivá, o všechny si dělá starosti a nikdy by nikoho neopustila v nouzi. A samozřejmě je nezbytná. Z ospravedlňování Doctorova chování před ostatními už má ostatně praxi. A kdo ví, jak by to dopadlo, kdyby nezachraňovala situaci po společenské stránce.

Příběh je dobře vymyšlený a není v něm nic, co by se nedalo pochopit. Aspoň nic extra důležitého. V momentě kdy začal Doctor mluvit o fyzikálních zákonech a podobných věcech, byla jsem docela mimo. Ale to může být čistě jen můj problém. Tak či tak, i bez plného pochopení jeho fyzikálních teorií jsem příběh jako takový pochopila bez problému a užila si ho.

Řekla jsem to už na začátku a řeknu to znovu. Doctor Who: Dávný čas je pro každého fanouška Doctora naprostá nutnost. Vlastně všechny knihy o Doctorovi jsou pro fanoušky naprostou nutností. Seriál je úžasný, ale kniha je kniha. Navíc tenhle příběh v seriálu nenajdete.

Předpokládám, že se k Doctorovi jednou vrátím, ale už teď se těším na další příběhy o Doctorovi. Ať už se bude jednat o jakémkoli dobrodružství, pravděpodobně ho napíše zase někdo jiný. Což na jednu stranu škoda, ale zrovna u Doctora Who se střídání spisovatelů docela osvědčilo, takže jsem opravdu zvědavá, jaká příběh a od koho bude následovat.

Za poskytnutí knihy k recenzy děkuji nakladatelství Jota. 
Doctor Who: Dávný čas můžete zakoupit ZDE.



Žádné komentáře:

Okomentovat

Děkuji za krásný komentář :)