18. 10. 2015

Spirit Animals - Zrození hrdinů

Název: Spirit Animals – Zrození hrdinů
Původní název: Spirit Animals – Wild Born
Spisovatel: Brandon Mull
Žánr: Dobrodružné fantasy
Počet stran: 207
Nakladatelství: Fragment






Vím, že se říká, nesuď knihu podle obalu. Jenže já ji většinou soudím. Je pravda, že obálka pro mě není to hlavní a zajímám se i o děj, ale většinou mě ze všeho nejdřív zaujme obálka. U této knihy je to však jinak. Tady je obálka hlavním důvodem, proč jsem chtěla mít knihu v knihovničce.

Neříkejte, že když se na ní podíváte, tak se vám nelíbí. Podle mě je totiž naprosto dokonalá, ale opravdu. Většinou vždycky najdou nějakou chybičku, ale tady bych se mohla snažit sebevíc a nic bych nenalezla.

Názvy a jméno autora jsou podle mě umístění na místech, kde nikomu nevadí. A i když je kromě názvu série, který je vyvedení krásným ozdobným fontem, použit docela obyčejný font, působí to pěkně. Stejně tak působí i barvy. Ale nejlepší je samozřejmě ilustrace obálky. Už krajina je jednoduše nádherná. A když se podíváte na postavy, jsou tu ukázány jejich hlavní rysy, proto poznáte kdo je kdo, hned, jak začnete číst knihu. A v popředí si vévodí zvířata, která se mi líbí asi úplně nejvíc.

Skoro zapomněla zmínit, že i hřeb je celý ozdobný a působí tak nějak slavnostně.   A hned když otevřete knížku, naleznete mapku Erdasu, která je určitě pěkným a užitečným doplněním knihy. Jednoduše po grafické stránce má tato kniha hodně malou konkurenci.

Příběh zněl zajímavě, ale kniha je pro čtenáře od jedenácti let, takže jsem nečekala nějakou pecku. Měla jsem za to, že to pro mě bude oddechová četba, stejně jako romány od Thomase Breziny. A možná jsem se také trochu bála, že to bude napsáno tak dětským způsobem, že mě to nebude bavit vůbec.

Erdas je svět, ve kterém se každé jedenáctileté dítě pokouší vyvolat své spirituální zvíře. Někomu se to povede, ale většině ne. Jenže tentokrát čtyři děti z různých částí Erdasu nevyvolají jen tak obyčejná zvířata. Díky tomu se jim najednou změní celý život. V jejich světě se schyluje k válce a právě Conor, Rolan, Mej-Lin a Abeke spolu se svými spirituálními zvířaty v této válce budou hrát velkou roli.


Zrození hrdinů je napsáno dobře. V příběhu se střídají pohledy všech čtyř dětí, což není vůbec na škodu, jelikož jsem se díky tomu mohla dostat do hlavy každého z nich. A celkově příběh pěkně plyne a jsou zde i vtipné části. Sice jsem se smíchem nepopadala za břicho, ale úsměv se mi na tváři objevil. Opravdu to není napsané nějak výjimečně, ale pokud potřebujete oddech, je to skvělé čtení.

Conor mi je ze všech hrdinů nejsympatičtější. Je tichý a moc se neozývá, ale zároveň má jasný názor, který prezentuje, když je potřeba. Navíc je i vtipný. A samozřejmě to hlavní je, že miluje zvířata.

Rolan je mazaný jak liška. Zvykl si žít na ulici, ale přesto má morální zábrany. Trvá dlouhou dobu, než si někdo získá jeho důvěru, ale pro přátele je ochotný udělat cokoliv, i kdyby to pro něj mělo skončit špatně.

Mej-Lin jsem nesnášela. Ani to tak nebylo jejím chováním. To, že se s nikým moc nebavila a těžko navazovala přátelství, chápu, ale nelíbilo se mi, jak se chovala ke svému spirituálnímu zvířeti. Ona jím v podstatě pohrdala a to si její panda ani v nejmenším nezasloužila.

Abeke prahne po uznání. Netvrdím, že je to něco špatného, ale ona po něm prahne, tak moc, že si nevšímá toho, co se děje kolem ní. Není schopná poznat malé náznaky toho, že je něco špatně.

Brigan je vlk s kobaltovýma očima. Jelikož miluji zvířata a především psovité šelmy, oblíbila jsem si ho. Má v sobě energii, divokost, ale zároveň je přítulný a hravý jako pes. Je vážně skvělý parťák do nepohody.

Uraza je gepardice. Občas je trochu nevrlá, ale většinou je přítulná, ale samozřejmě umí být i děsivá. Nejlepší její vlastností je ale asi mazanost. Nikdy jsem neslyšela o tom, že by nějaký gepard byl mazaný, ale ona je.

Dží je panda. A kromě toho, že už z popisu poznáte, že je nehorázně roztomilá, to také je léčitelka. Síla a hbitost jsou dobré vlastnosti, ale lidem je to k ničemu, když mají otřes mozku.

Essix je orlice. Každopádně je svéhlavá. Pořád létá v oblacích. Potřebuje volnost, ale když by měl být její majitel v nebezpečí, vrátí se a pomůže mu.

Erdas je rozhodně zajímavý svět. Přijde mi, že jsou tam nějak zapojeni všemožné kultury, které mají nějaký základ ve skutečném světě, i když spíše v dřívějších stoletích. A právě se tam ukazují rozdíly a jedinečnost všech těch kultur, což je rozhodně skvělé, jelikož by bylo dost nedomyšlené, kdyby se celý Erdas choval úplně stejně. Ale kromě spirituálních zvířat mi tento svět přijde v podstatě normální, ale tím neříkám, že není hezký.

Série není zrovna nejslavnější a nejspíš v budoucnu ani moc slavná nebude. Ale jak všichni víme, to neznamená, že není dobrá. Jen, že o ní není tak velký zájem jako o většinu knih, což se zvlášť u knih pro mladší čtenáře stává dost často.

Zrození hrdinů je krásná kniha. Ale jak už jsem čekala na začátku, je spíše pro mladší čtenáře. Proto si myslím, že největší zážitek z téhle knihy bude mít věková skupina, která je výrazně mladší než já. Ani totiž nesdílím názor, že je to čtení od jedenácti let, podle mě by se to líbilo i mnohem mladším dětem, ale o tom mohu jen spekulovat.


Jak už jsem řekla, tak mně se kniha líbila. Ale byla to prostě jen taková oddechová četba. Nejsem z toho nadšená tolik, jako bych byla před sedmi lety. Pokud jste tedy v mé věkové skupině a přemýšlíte o přečtení knihy, nic vám v tom nebrání, ale prostě vám to nedá tolik, jako dítěti. 

Za poskytnutí knihy k recenzi děkuji nakladatelství Fragment :)

7 komentářů:

  1. Vím, že po knize nesáhnu. Stačilo mi číst ty tři "thrillery" určené čtenářkám od třinácti let, do tohoto se pouštět nebudu. Ale kniha to může být hezká, to nepopírám. :) A ano, i tu obálku má moc pěknou. :) Možná jednou, až budu mít děti, tak jim to budu předčítat. :D Teda jestli je někdy vůbec budu mít. :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To nebylo tak špatné, ale zase jsem to četla asi ve čtrnácti :D Hezká je, jen pro jinou věkovou kategorii :)

      Vymazat
  2. Už jsem několikrát knihu viděla v knihkupectví. Mírně mě to láká, ale přeci jen je to určeno spíše dětem a obávám se, že by mě to právě nedokázalo tolik nadchnout. Ale příběh zní skvěle. Líbí se mi ten nápad.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To chápu a asi máš pravdu. Ale jak říkáš, příběh je dobrý :)

      Vymazat
  3. Obálka vypadá velmi pěkně a když je to tedy pro mladší čtenáře, asi by se mi také příběhem líbila, takové pěkná na oddechnutí.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Souhlasím. Občas to chce vážně něco jednoduchého na oddech :)

      Vymazat
  4. Knihu jsem si koupila, svým způsobem asi nedopatřením. Líbila se mi obálka, někde jsem četla hezkou recenzi a šup, už byla doma. Jenže se mi opravdu hrozně nelíbila, prostě jsem se při čtení nudila. Nakonec jsem ji odložila a už jsem se k ní nevrátila. Přesně jak píšeš, je rozhodně vhodná pro malé čtenáře.

    OdpovědětVymazat

Děkuji za krásný komentář :)