3. 4. 2019

Sedm magických příběhů


Sedm kamenů lásky a ztráty je kniha obsahující sedm příběhů, jež doplňují velmi oblíbenou sérii Cizinka. Jedná se o povídky Armádní zvyklosti, Meziprostor, Mor nemrtvých, Lístek ve větru v předvečer svátku všech svatých, Panicové, Prchavá zeleň a Obležení.

Není žádný tajemství, že jsem velkým fanouškem Diany Gabaldon a její série Cizinka včetně veškerých navazujících knižních sérií a novel. Byla jsem tedy doopravdy ráda, když v Česku vyšel tenhle soubor autorčiných povídek a já tak získala možnost dozvědět se zase další detaily ze světa Cizinky.

Diana Gabaldon mě zatím nikdy nezklamala. Je jedno jak dlouhé její literární počiny jsou nebo kterými postavami ze série Cizinka se zabývají, doposud se vždycky jednalo o opravdu brilantní dílo. A je jedno, jestli jsem to brala z toho, jak dobře byly knihy napsané nebo vzhledem k promyšlenosti děje. Autorce jsem nikdy nemohla vytknout jedinou drobnost a nepředpokládala jsem, že by se to mělo změnit právě v případě této knihy.

Vzhledem k tomu, jak rozsáhlá série Cizinka je zvolila autorka už na samém začátku er formu a samozřejmě se toho stále drží. Pro knihy, kde se objevuje neuvěřitelné množství kličkových postav, ať už se jedná o hlavní sérii nebo doplňkové knihy, je to podle mě perfektní volba. Díky této formě se tak každý čtenář může dozvědět naprosto všechno, co je třeba.

Příběhy Diany Gabaldon obsahují velké množství popisů, ale v tomhle případě to rozhodně vítám. V takhle rozlehlé sérii je to třeba. Na první přečtení to může působit trochu nudněji, ale já si tenhle styl psaní opravdu zamilovala. Je pravdou, že čtení knihy Sedm kamenů lásky a ztráty mi trvalo spolu s ostatními ze série trochu déle než knihy jiných autorů, ale právě díky tomu jsem měla možnost si je pořádně vychutnat a nasát atmosféru. Nemám tedy co vytknout.

Povídky Armádní zvyklosti, Mor nemrtvých a Obležení vypráví příběhy o Lordu Johnovi. Popravdě mě trochu zarazilo, že zrovna postavě, která má vlastní knižní sérii, jsou věnování tři povídky ze sedmi, ale rozhodně si nestěžuji. Všechny jsou opravdu zajímavé a perfektně zapadají do hlavních příběhů.

Mnohem víc se mi však líbila povídka Meziprostor, kde se můžeme potkat s Michaelem Murrayem a Joan McKimmie. O těchto dvou toho v hlavní sérii zatím moc nebylo, a tak jsem vážně ráda za tuhle povídku. Navíc je neskutečně povedená. Je hodně napínavá a magická. Docela mě mrzí, že nemá žádné pokračovaný, protože námět této povídky se mi vážně moc líbil a rozhodně by mi nevadilo, kdyby na jejím základě časem vznikla nějaká další doplňková série.

Lístek ve větru v předvečer všech svatých vypráví o minulosti Rodgera MacKenzieho. Nebo spíše o minulosti jeho rodiny. Myslím, že tahle povídka perfektně vysvětlila některé otázky, které vznikly v hlavní sérii a je docela škoda, že autorku nenapadl tento příběh dřív a nezařadila ho do hlavní série.
Povídka Panicové vypráví o mládí Iana a Jamieho. Tuhle povídku jsem četla už když vyšla jako samostatná kniha, ale rozhodně mi nevadilo přečíst si ji znovu. Jedná se totiž o opravdu krásný příběh, díky kterému člověk získá přehled i o minulosti hlavních hrdinů série Cizinka.

V sérii bylo několik zmínek o bratru Lorda Johna, Halovi, ale zatím jsem neměla možnost ho poznat nějak blíže. Právě to mi umožnila povídka Prchavá zeleň. Opět nabízí opravdu jedinečný a zajímavý příběh, ale tentokrát plný zmatků a bláznivých situací, díky kterým je prostě k popukání.

Není žádná povídka, která by se mi nelíbila. Některé byly trochu zajímavější než jiné, ale to se tak stává. Ovšem všechny jsou bravurně vymyšlené a perfektně napsané. A já opět musím Dianu Gabaldon obdivovat za to, že vymyslela takhle úžasný svět, do kterého stále přidává další a další příběhy, a přesto je to stále stejně úžasné jako na začátku a nikde není ani ta nejslabší stopa po nějaké nesrovnalosti.

Postavy jsou jako obvykle vymyšlené perfektně. A je naprosto jedno, jestli se jedná o staré známé, o takové, o kterých byla v předchozích sérií jen zmínka či o úplně nové. Autorka jim dokáže bez problému vdechnout život a udělat z nich něco mnohem víc než jen obyčejné postavy. A to bez ohledu na to, jak velkou roli v příbězích mají.

Z knihy jsem doopravdy nadšená, ostatně nic jiného jsem ani nečekala. Diana Gabaldon opět dokázala, že přestože má její dílo dohromady jistě už mnohem víc než jen deset tisíc stran, tak má k této sérii stále co říct.

Cizinka je v podstatě nekonečná série s mnoha příběhy, které rozhodně stojí za to vyprávět. Několik z nich je i v této knize a já je můžu všem fanouškům Diany Gabaldon doporučit. Rozhodně nejsou o nic horší než předchozí knihy. Naopak jsou stejné, podle mě dokonalé. A já už se nemůžu dočkat až se dostanu k další perfektní knize z tohoto světa.


Za poskytnutí knihy k recenzi děkuji nakladatelství Knihy Dobrovský.
Knihu Sedm kamenů lásky a ztráty můžete zakoupit na stránkách knihkupectví Knihy Dobrovský.

1 komentář:

  1. ona je schopna vymyslet tolik odbocek, ze tohle bude psat cely zivot :-D

    OdpovědětVymazat

Děkuji za krásný komentář :)