8. 1. 2019

Počátek nového světa

První generace lidí byla hamižná. Chtěli jen bohatství a moc. A i když ji měli, chtěli stále víc a víc. A tak Pán zničil svět ohněm. Ovšem zbylo pár přeživších, kteří nakonec stvořili novou civilizaci. Mnohem lepší, mnohem skromnější.

Jenže všechno se nakonec pokazí, a i tady to vypadá, že lidé ztrácejí svou víru. Proto dvě rodiny v čele s honorem cestují po zemi, aby mohli kázat návrat k víře. Mezi nimi je i několik dospívajících – bratři Clover a Clive a Gemma, kterou oba dva zbožňují.

Vypadá to jako všechny ostatní cesty předtím. Nudné a nezáživné. Jenže náhodou narazí na lidi, jež odmítají jejich víru. Snaží se obnovit technologii, která byla součástí zničeného světa. A stačí jedna žárovka, aby se život všech úplně změnil.

Od Tommyho Wallacha vyšla u Cooboo už před dvěma lety kniha Všichni jsme hleděli vzhůru. Tuhle knihu jsem četla, ale popravdě mě moc nezaujala. Ovšem Zvláštní oheň zněl podle anotace skvěle a ani se nejednalo o podobný žánr, tak jsem se rozhodla to risknout. Všichni autoři si zaslouží druhou šanci.

Kromě kapitol je kniha rozdělená na tři části, které označují ty nejdůležitější zlomy příběhu. Kapitoly jsou pak vyprávěny z různých pohledů. Nejčastěji se jedná o Clivea a Clovera, ale občas se objeví i kapitola z jiného pohledu. Objevují se tu pak i kapitoly, které jsou jakoby mimo hlavní příběh, které jsou vyprávěny vypravěčem. Ale ať už se příběh točí kolem kterékoli postavy, pokaždé je kapitola psaná v er formě.

Zvláštní oheň se čte docela dobře, ale některé kapitoly jsem si musela přečíst několikrát. Většinou se jednalo o ty, které se týkaly Clivea a Clovera. Tyto dvě postavy jsou si totiž dost podobné, aby také ne, když to jsou bratři, a ještě ke všemu mají dost podobná jména, takže se mi to hodně pletlo. Musela jsem se k některým odstavců vracet několikrát, abych si ujasnila, o kterého z bratrů se jedná, a tak jsem měla problém s tím se do knihy začíst. Ale u ostatních postav jsem takový problém neměla, takže to je podle mě opravdu kvůli podobnosti jmen.

Příběh je fajn, ale když jsem knihu dočetla, měla jsem pocit, že jsem se vlastně nikam nedostala. Přišlo mi, že se víc jak 300 stran řešilo úplně to samé téma a celý děj stagnoval. Sice tam byly zápletky, ale všechny mi přišli malé, nevýrazné. Nic, co by mě nutilo nedočkavostí číst bez přestávky dál. Tedy až do konec. Na konci knihy jsem se konečně dočkala nějakého většího obratu. Ale jinak to bylo vážně poklidné s menšími odchylkami.

Po prvním dílu série Anchor & Sophia nejsem zrovna dvakrát nadšená. Když už nic jiného, tak bych řekla, že 300 stran rozhodně nebylo potřeba. Podle mě by vůbec neškodilo, kdyby byla kniha o 100 stran kratší. Nebo vyprávění ještě chvilku pokračovalo a pak končilo nějakým epickým závěrem.

Ale jak už jsem řekla, jedná se o první díl, který čtenáře uvádí do příběhu a začátky většinou bývají nudné. I když se moc často nestává, že to trvá celou knihu. Ovšem konec se opravdu povedl, takže bych řekla, že druhý díl by mohl dopadnout lépe. Mohl by se opravdu rozjet. Nejsem si jistá, jestli se to opravdu stane, ale rozhodně bych knihu a potažmo celou sérii neodepisovala. Alespoň zatím ne.


Recenze byla napsána pro stránku Databáze knih.
Za poskytnutí knihy k recenzi děkuji nakladatelství Albatrosmedia.


1 komentář:

  1. Pokud má série vlažný nebo dokonce nudný začátek, asi bych nad ní zlomila hůl. To autor moc nevychytal, protože začátkem by měl právě nalákat, aby čtenář nemohl jinak a netrpělivě vyčkával další díly. A použít pro dvě podobné postavy podobná jména, to je vážně zvláštní.
    Přitom anotace (přesně jak píšeš) zní lákavě...

    OdpovědětVymazat

Děkuji za krásný komentář :)