5. 11. 2022

Zlodějova hrdinská výprava

V Sylothys nejsou králové, pouze správci. Pokud by se některý z nich rozhodl překročit svoje pravomoce a nechal se korunovat králem, znamenalo by to pro říši zkázu. Mnoho lidí to bere jen jako legendu, ale ve chvíli, kdy se jeden ze správců nechá korunovat, je více než jasné, že obavy byly na místě. Říši zaplaví mlha a zabijáčtí satyři pod vedením Bílého krále, jež se po letech znovu objevil. Naštěstí je tu zloděj Nydeon a jeho pět společníků, kteří jsou ochotni vzdát se relativního bezpečí a pokusit se překazit plán Bílého krále, ať už je jakýkoli.

Moc se mi líbí, že kniha není napsána stylem, který je pro fantasy typické. Autor se soustředí především na příběh a jeho spád, díky čemuž je kniha krásně plynulá a hladce se čte. Samozřejmě nechybí popisy, které příběh dokreslují, ale není jich tu tolik, jak bývá u fantasy zvykem.

Kniha nabízí dobře známé schéma skupinky hrdinů, kteří se vydají na cestu, aby zachránili svou říši před nebezpečím. Na tom není nic originálního, ale je to schéma, které zkrátka ve fantasy funguje, a proto se často používá. Originálnost není ani tak v rámci příběhu, jako v jeho obsahu, v detailech.

Aleš Diviš podle mě přišel se zajímavým a originálním světem, ve kterém se pohybuje mnoho zajímavých bytostí, které jsou sice známé, ale zároveň tady získávají úplně nový nádech. Navíc se mi moc líbí i to, že tahle kniha je opravdu čistá fantasy a není v ní zamíchaný žádný jiný žánr.

Jediné, co bych vytkla, je rychlost některých částí příběhu. Většinou kniha probíhá v takovém pomalejším tempu, které má ale i tak spád, jenž krásně vysvětluje příběh. Ale z některých scén se k dalším kniha přesouvá až příliš rychle. Není tam mezi tím žádný přechod, prostě se to z ničeho nic stane. Tahle rozdílná dynamika v jednotlivých částech knihy mi moc nesedla. Přišlo mi, jako kdyby v knize chyběly kapitoly a já tak přišla o část příběhu.

Postavy byly popsané dobře, ale uvítala bych, kdyby šla jejich charakteristika více do hloubky. Sice jsem se zorientovala, kdo je kdo, především díky tomu, jaký druh bytosti to byl, ale občas se mi postavy přeci jen trochu pletly, hlavně ze začátku. A až na pár výraznějších rysů mi přišlo, že je chování všech v podstatě stejné, což je docela škoda.

Kniha asi není vysloveně pro čtenáře, kteří si zakládají především na propracovanosti světa do nejmenších detailů, ale jinak by se podle mě mohla líbit. Za sebe jediné, co můžu vytknout, je různorodá dynamika a absence hloubky postav. Jinak se mi příběh moc líbil a těším se na pokračování.

Za poskytnutí knihy k recenzi děkuji autorovi Alešovi Divišovi.

Žádné komentáře:

Okomentovat

Děkuji za krásný komentář :)