21. 6. 2018

Mágia splnu - 2. časť

Název: Mágia splnu - 2. časť
Původní název: Mágia splnu - 2. časť
Autor: Katarína Senajová
Žánr: Fantasy
Počet stran: 260
ISBN: 978-80-973076-1-5






Před čtyřmi lety vydala Katarína Senajová první část Mágie splnu. Knihy, která pojednává o dobrodružství třináctileté Mirky a jejích dvou kočiček – Belky a Čerky. Osobně jsem se ke knize dostala vlastně docela nedávno, ani ne před rokem. A tento rok Katarína vydala i druhou část tohoto krásného příběhu a byla tak hodná, že mi jeden výtisk poslala k recenzi.

Mirčin příběh v podstatě pokračuje tam, kde v první části skončil. Kniha dále vypráví o Mirce, jejích dvou kočkách a jejím nočním a denním životem. Ale tentokrát není Mirka tak osamělá jako v prvním díle. Má kamarádku Maťu, která má také dvě kočičky – Šedku a Hnědku. To však není jediná podobnost mezi těmito dívkami. Obě dvě mají kočičí tajemství, které je činí jedinečnými.

Stejně jako u první části se Katarína kromě toho, že napsala příběh, zhostila i veškerých ilustrací v knize. To samozřejmě zahrnuje i obálku.

Právě obálka se mi hodně líbí. Předchozí byla také krásná, ale na téhle je víc kočiček, konkrétně všechny čtyři, jež v knize vystupují. Všechny si užívají nádhernou a poklidnou noc. A přesně tak obálka i působí. Navozuje příjemnou atmosféru. Možná za to částečně může i to, že je dost minimalistická, což se mi na obálkách opravdu líbí.

Jak už jsem zmínila, tak i v knize samotné je několik ilustrací. Jsou krásné a skvěle ladí k příběhu. A řekla bych, že jsou i lepší než ilustrace v první knize. Ale přijde mi, že jich je méně. Možná se mi to zdá, protože jsem je nepočítala a přeci jen od přečtení první části uteklo už několik měsíců, ale nemyslím si. Každopádně ilustrace jsou stejně jenom koření. Tou nejdůležitější přísadou je příběh.

Už první část Mirčina příběhu byla gramaticky dost dobrá, ale druhá je ještě lepší. Těch několik let je opravdu znát. Všechno dává skvělý smysl, nikde žádné krkolomné nebo opakující se věty či věci, které by byly vytrhnuty úplně z kontextu. Katce se podařilo vyladit i těch málo slovosledových chybek, které se objevily v její předchozích pracích.

Příběh je opět skvěle promyšlen do nejmenších detailů. Místa, oblečení, účesy. Sice jsem opět nenašla moc detailní popisy postav, ale to jsem ani nečekala. Jelikož se jedná o druhý díl, kde jsou postavy stejné jako první, tak by byly další obsáhle popisy nejspíš zbytečné.

Stejně tak je to i s charakterem. Autorka se mu už nevěnovala tolik, ale v podstatě víc než vzhledu. Musím však říct, že i v téhle knize mi nešly některé věci, co Mirka jako třináctiletá holka prováděla. Asi už jsem opravdu stará, když mi třináctiletí přijdou jako děti, kteří se v podstatě nemůžou hnout z domu.

Stejně jako první část Mágie splnu je i ta druhá určena spíše mladším čtenářům, kteří se do příběhu dokáží lépe vžít a více si ho tak užít. Ale rozhodně od něj nikoho neodrazuju. Je to krásný příběh, kde se střetává obyčejný život třináctiletých dívek, láska ke kočičkám a nadpřirozenu.

Jsem opravdu ráda, že se Katka pustila právě do tohoto tématu. V české a slovenské literatuře totiž fantasy knih moc není. Převážně můžeme najít tuctové detektivky a dívčí románky, což pro většinu knihomolů nic zajímavého není. Ale díky Mágii splnu se literatura zase rozrostla o skvělou knihu mého oblíbeného žánru a jsem za to opravdu ráda.

Pokud jste četli první díl nebo kniha zaujala vás samotné či mladší čtenáře ve vaší rodině, tak určitě doporučuji. A samozřejmě že nejen tento druhý díl, ale i ten první. Věřím, že se kniha bude líbit a ukáže všem čtenářům, že československá literatura z hlediska z tohoto žánru v žádném případě není ze hry.

Předpokládám, že druhá část je závěr celé této série, ale sama autorka říká, že nikdo neví, co se může v budoucnu stát. Tak se asi budu muset nechat překvapit a vy spolu se mnou. Ale ať už to dopadne jakkoliv, těším se na další autorčino dílo, jehož vydání snad nebude trvat čtyři roky. Ale i kdyby, věřím, že se to čekání nakonec vyplatí.

Za zaslání knihy k recenzi děkuji Kataríně Senajové.


Více se o knize můžete dozvědět na Facebooku nebo Instagramu.

3 komentáře:

  1. I když je pro mladší, asi dám sérii šanci a to právě proto, že takových knih z českých per moc není a hlavně mě zajímá prostě celkový děj. Časem si přečtu :)

    OdpovědětVymazat
  2. Vypadá to na dobrou knihu a navíc, když je to ještě česká/slovenská literatura.
    I tak bych se do knihy asi nepustila ale to spíš z toho důvodu, že je to pro mladší čtenáře a třináctiletí hrdiny mě už tolik nelákají no.
    Popravdě si občas říkám, proč když někdo napíše zajímavou knihu co by mě třeba i bavila a lákala, tak je to vždy o takto mladých hrdinech? =D Jakoby se nikomu nechtělo psát o starších...
    No ale jako dárek pro stejně staré čtenáře určitě skvělý. =)

    OdpovědětVymazat
  3. Zachytila som túto novinku, ale ešte som sa nedostala ani k jednotke, tak snáď niekedy budem mať šancu, aj keď je to pre mladších. Je super, že hoci to trvalo dlhšie, pokračovanie napokon vyšlo.

    OdpovědětVymazat

Děkuji za krásný komentář :)