20. 3. 2018

Všichni dospěli

Název: Všichni dospěli
Původní název: All Grown Up
Autor: Jami Attenberg
Žánr: Román pro žena
Počet stran: 200
Nakladatelství: Omega





Ve skoro čtyřiceti letech by už měl mít člověk svůj život srovnaný. Ideálně mít manžela, několik dětiček, bílý plaňkový plot a úžasnou kariéru. Alespoň podle většiny lidí. Ale Andrea taková není. Je svobodná, její sexuální eskapády jsou všechno jen ne obyčejné, o dětech nechce ani slyšet a dělá práci, která jí absolutně nebaví. Andrea se téhle ideální představy ženy vymyká, vždycky se vymykala, a její okolí jí to nepřestává připomínat.

Kniha Všichni dospěli zněla jako zajímavá změna. Nesnáším, když lidi začnou někoho litovat, že je singl nebo nemá děti a už je nezajímá, jestli to dané osobě náhodou nevyhovuje. Je to otravné. Ale vypadalo to, že Všichni dospěli je kniha, která bude vyprávět o tom, že to jde i jinak. O tom, že život není seznam, kde by se jen odškrtávaly políčka za každý splněný životní milník.

Bohužel jsem už po otevření měla dojem, že jsem se šeredně spletla. Z několika prvních kapitol se nedá poznat, jaký je příběh, ale styl psaní se dá odhadnout docela dobře. Je pravda, že na něm nebylo nic špatného. Ale způsob, který s autorka zvolila k vyprávění Andreina příběhu mi přišel docela nešikovný.

Začátek je psán v ich formě. Hrdinka vypráví příběh, ale jako kdyby se jí vůbec netýkal. Mluví, jako kdyby nevyprávěla příběh o sobě, ale o čtenářích. To je však jen začátek. Pak už mluví o tom, co prožívá. Ale stejně mi přijde, jako kdyby byla spíš vypravěčem než hrdinkou, což je, vzhledem k tomu, že je příběh psán v ich formě dost podivné. Ale uznávám, že na tohle by si šlo s postupem příběhu zvyknout. Jsou tu však další věci, které mi vadily.

Autorka přeskakovala z přítomnosti do minulosti a ani se neobtěžovala upozornit, v jaké době se jaká událost odehrává. Možná by to nebylo tak zlé, kdyby se vracela jen k jedné určité době v minulosti, ale v této knize čtenář prochází celou Andreinu minulost. Která je navíc dost přeházená. Jednou je autorce dvaadvacet, pak šestnáct a následně třicet. A občas jsem ani nezaregistrovala, že by byl Andreiin věk zmíněn. Někde se dá sice vyvodit nebo odhadnout, kdy se příběh odehrává, ale ve většině případů jsem neměla tušení, v jaké fázi její života jsem se zrovna ocitla.

A pak je tu samotný příběh. Jami Attenberg se pokusila vložit Andreiných čtyřicet let života do knihy o 180 stránkách. A jak se ukázalo, nebyla to zrovna šťastná volba. Celý příběh je hrozně moc zrychlený, útržkovitý. Do takového příběhu jsem se jednoduše nedovedla pořádně začíst. Přišlo mi, jako kdybych se snažila číst knihu, které někdo sem tam vytrhl pár desítek stran. 

Všechno tohle mělo obrovský vliv na příběh. Možná, by to i byl dobrý příběh, kdyby měl jasný začátek, prostředek a konec. Případně jasné označený návratu do minulosti a byl pořádně rozepsaný. Možná. Ale v tomto uspořádání na mě příběh nezapůsobil. Přišel mi jako snůška nesmyslů, které autorka psala v dlouhé chvíli a prostě je pak náhodně pospojovala a rozhodla se je vydat.

Na druhou stranu musím uznat, že je to román o skoro čtyřicetileté ženě a mě je teprve dvacet, takže pravděpodobně nejsem cílové publikum. A jak říká i zadní strana obálky, mnoho lidí, spisovatelek, by s mým názorem rozhodně nesouhlasilo. Ale já si za tím stojím.

Všichni dospěli mě zklamala na plné čáře a dost mě to mrzí. V mém případě to byl prostě přehmat a knihu vám rozhodně nemůžu doporučit. Na druhou stranu vás však od ní nehodlám odrazovat. Pokud to chcete risknout a udělat si na ni vlastní názor, bránit vám v tom nebudu a ani nechci. Možná se vám zalíbí.


Za poskytnutí knihy k recenzi děkuji nakladatelství Omega. Všichni dospěli můžete zakoupit na stránkách nakladatelství nebo na e-shopu knihkupectví Knihy Dobrovský.

1 komentář:

  1. Hm, to je škoda, že to není nějak rozdělené nebo napsané, když přechází z minulosti do přítomnosti a naopak. Kniha mě zaujala obálkou a anotací, ale myslím, že se do ní asi nepustím. Obdivuji tě, že si jí dočetla, já bych jí asi nedočetla.

    OdpovědětVymazat

Děkuji za krásný komentář :)