2. 12. 2017

Strom lží

Název: Strom lží
Původní název: The Lie Tree
Autor: Frances Hardinge
Žánr: Fantasy/ Thriller/ Young Adult
Počet stran: 352
Nakladatelství: Omega






U Stromu lží mě na první pohled zaujala obálka. Těm se však nedá vždycky věřit, takže jsem si přečetla anotaci. Ta zněla zajímavě, tajemně a především neobvykle. A právě originální knížky mám moc ráda. Vždycky je skvělé přečíst si něco, co ještě nikdo jiný nevymyslel.

Faith vždy toužila po tom, aby mohla být jako její otec, kterého velmi obdivuje a zdědila po něm lásku k vědě. Jenže je to dívka a ty se mají starat maximálně o to, aby se dobře provdaly. Faith vadí, že se nemůže věnovat tomu, co miluje. Zároveň však touží po uznání svého otce a tak se chová přesně podle jeho očekávání.

To vše se změní, když její otec zemře za podezřelých okolností. V zájmu zachování otcova dobrého jména se Faith rozhodně všechnu zdrženlivost vyhodit oknem a vypátrat, co se mu skutečně stalo. Pořád se však musí potýkat s tím, že ji jako dívku nikdo nebere vážně. Ale Faith je ochotná udělat cokoli, aby zjistila nejen pravou příčinu otcovy smrti, ale i jeho přísně střežené tajemství.


Už jsem se několikrát setkala s názorem, že je začátek knihy takový nudný, bezvýrazný. S tímto prohlášením musím nesouhlasit. Po dějové stránce je možná trošku míň akčnější, ale to jsou skoro všechny začátky. Ovšem po stylistické stránce mi začátek i celá kniha, přijde skvělá.

Osobně jsem neměla nejmenší problém se do knihy začíst, chytla mě hned na první stránce. Styl psaní je čtivý, skvěle popisuje místa i osoby, ale je to podáno takovým jemným nevtíravým stylem. Jsou podrobné, ale ne tak důkladné, aby to čtenáře nudilo.

Jak jsem se zmínila, příběh je originální. Ale nezmínila jsem, že je také dost reálný. Samozřejmě, že hlavní část této knihy je čistě fantazie, ale kromě hlavního tématu jsou tu i vedlejší témata a na jejich správném pojetí opravdu záleží. Občas i jeden „bezvýznamný“ detail může změnit skvělou knihu za příšernou.

Konkrétně mluvím především o době, ve které se kniha odehrává. Nejsem žádný historik, ale nějaké obecné znalosti mám. A autorka vystihla, podle mého názoru. Od toho nejznámějšího, tedy naprostého podceňování žen, až po míň známé fakty, jako jsou například posmrtné fotografie.

Správné určení zvyklostí však není jediné, co se autorce povedlo. Už z názvu Strom lží je jasné, že se v knize bude hodně mluvit právě o lžích. A ty jsou skutečně zajímavé. Stačí pár nejasných náznaků a člověk jim bez problému uvěří. Pravda je možná uvěřitelnější, ale lži jsou zajímavější. Právě to a mnoho dalších věcí o lžích a lidské naivitě kniha prozrazuje. A zrovna tato část je dost nadčasová.

Strom lží má prostě všechno. Je tu tajemství, magie, záhadná smrt, odhodlání dosáhnout větších cílů, láska, i když v tomto případě neromantická, spíše přátelství, pár zajímavostí z historie, pravdivé vyobrazení lidské reakci na lež a určitě by se ještě našlo pár dalších věcí. Myslím, že pokud vyloženě nepreferujete romantické knihy, určitě v knize objevíte něco, co vás zaujme.

Netuším, jestli se ke knize ještě někdy vrátím. Určitě bych ráda, ale na světě je mnoho knih a neustále vychází další. Ne, že by to bylo špatně. Ale lidský život bohužel není dost dlouhý na to, abych si přečetla všechny knihy, které se mi líbí, několikrát. Ale kdo ví, možná se k ní nakonec skutečně vrátím.

Momentálně však doufám, že Strom lží není poslední kniha, která u nás vyšla. Autorka píše skutečně dobře a podle Goodreads má na svém kontě docela dost knih. Osobně mě asi nejvíc zaujalo Well Witched a A Face Like Glass. Snad se někdy dočkáme i českého překladu. Ale než se tak stane, určitě zkuste Strom lží.

Za poskytnutí knihy Strom lží k recenzi děkuji nakladatelství Omega. Knihu můžete zakoupit na jejich stránkách nebo na e-shopu knihkupectví Knihy Dobrovský.

1 komentář:

  1. Trochu mě odrazuje YA kniha, ale i v této oblasti jsem narazila na několik plusových bodíků. Nicméně za co stojí zmíňka je ta obálka! Takový obraz bych brala :D

    OdpovědětVymazat

Děkuji za krásný komentář :)