20. 11. 2017

Mořeplavec

Název: Mořeplavec
Původní název: Voyager
Autor: Diana Gabaldon
Žánr: Romantický/ Historický/ Fantasy
Počet stran: 1 144
Nakladatelství: Omega




Po dlouhém čekání se to konečně stalo. Vyšel třetí díl série Cizinka od Diany Gabaldon, Mořeplavec. Osobně musím říct, že čekání bylo skutečně nekonečné, ale tentokrát je na vinně spíš to, že natáčení třetí série seriálu trvalo skoro dva roky a nakladatelství tak nemělo fotku na obálku. Jen doufám, že u čtvrtého dílu bude trochu kratší. I když nejdůležitější je, aby nějaké pokračování vůbec bylo.

Ale to trochu předbíhám, pojďme se vrátit k Mořeplavci. Nedá mi to a musím okomentovat obálku. Vzhledem k ne až tak povedené obálky Vážky v jantaru jsem se trochu obávala, ale obálka Mořeplavce vypadá stejně skvěle jako na obrazovce počítače. Akorát mi přijde, že Jamie by mohl zaujímat trochu víc místa, ale to je jen drobnost. Jinak je obálka nádherná a hodí se k předchozím dílům. I když hřbet ladí jen s druhým dílem, ale co se dá dělat.

V Mořeplavci se přesouváme dvacet let dopředu, ale samozřejmě, že veškeré události, které se staly během těch dvaceti let se v knize nakonec vyjeví. 

Po té, co Claire zjistila, že Jamie nepadl u Calledonu, jak si celé roky myslela, se za ním vydává zpátky do minulosti. Než tak mohla učinit, musela zjistit plno informací o době, kterou s Jamiem nestrávila, což nebylo vůbec lehké, jelikož se skrýval, aby si zachránil život. To ale není nic oproti problémům, které nastanou, když se Claire s Jamiem znovu setkají. Když jsou tihle dva spolu, problémy se jim staví do cesty jeden za druhým. Ale Claire s Jamiem udělají cokoliv, aby mohli být spolu.


Každý další díl této série má víc stránek než ten předchozí. Zatím tu vyšly jen tři díly, a i tak mám pocit, že bych s nimi mohla posilovat namísto činek. Tentokrát má kniha dokonce přes tisíc stránek, což je doopravdy asi ta nejdelší kniha, kterou jsem kdy četla.

Přesto, že je stránek opravdu mnoho, dlouhá mi rozhodně nepřipadala. Sice jsem ji nepřečetla za jeden den, což podle mě nezvládne nikdo, ale i tak jsem hltala stránku za stránku nemohla jsem se od ní odtrhnout. V podstatě jsem většinu volného času trávila s Mořeplavcem, což dokazuje i to, že mi k jeho přečtení stačilo něco málo přes týden.

Příběh, i to, jak je napsán je prostě úchvatné. V příběhu nejsou žádná hluchá místa ani ta, kde by autorka jen tak mlela, aby prodlužila knihu. Ne. Každá kapitola, každý odstavec, každá věta i každé slovo má v této knize své místo a kdyby chyběla, byla by to katastrofa. Díky podrobným, ale nikoli nudným, popisům každé situace mi při čtení připadalo, že jsem součástí knihy a úplně jsem ztrácela pojem o čase. 

V Mořeplavci je plno nových postav, které mají v románu svoje místo. Jsou jeho nezanedbatelnou součástí a ode mě by jako obvykle bylo nefér vyzdvihnout jen jednoho nebo dva z nich. I postava, která se knihou jen mihla byla důležitá a bez ní by to nebylo ono. Proto vám trochu přiblížím pouze Jamieho, Claire, Briannu a Rogera.

Přesto, že uběhlo mnoho let, hlavní Claireiny rysy zůstávají stejné. Pořád je tvrdohlavá. Jde si za tím, co chce, i když to v dané době není obvyklé. V této době je už matkou, takže když přijde na ochranu jejího dítěte, všechno ostatní jde stranou. Dokonce i láska.

Jamie se za tu dobu také změnil. Zažil mnoho věcí a většina z nich nebyla zrovna příjemná, ale přesto zůstal tím dokonale šarmantním Jamiem, jak si ho pamatujeme z předchozích knih. Pořád je stejně tvrdohlavým, vášnivým a milujícím. Prostě typický Jamie Fraser.

Brianna je po svém otci. Nejen vzhledově, ale i povahou. Je neskutečně umíněná, prostě pravá skotka. Kromě toho je také usměvavá a energická. A přesto, že zpočátku vypadá její vztah s matkou poněkud napjatě, udělá všechno proto, aby byla šťastná.

Roger je sice skot, ale na první pohled není skotská povaha patrná. Je takový tichý a nesmělý. Je ovšem i přátelský, nápomocný. A přesto, že se to hned neprojeví, nechybí mu ani pravá skotská tvrdohlavost.

V Mořeplavci se dějová linka přesouvá z místa na místo v různých letech. Asi by trvalo dlouho vyjmenovat všechna místa i s roky, především díky Jamiemu. Ale mezi takové hlavní lokace patří samozřejmě Skotsko. Ale spolu s Jamiem a Claire se ocitáme i v Anglii a Novém světě. 

Sérii Cizinka miluji již od prvního dílů a Mořeplavcem se vůbec nic nezměnilo. Naopak mě utvrdil v tom, že Cizinka je doopravdy moje nejoblíbenější série a já jsem před ní nejoblíbenější sérii neměla. 

Většinou se slovem dokonalá plýtvá nadarmo, ale tentokrát ne, jelikož celá tato série taková opravdu je. Všechny knihy jsou napsané stejně kvalitně a mají opravdu zajímavý příběh. Jediný rozdíl mezi nimi je v místě, časové linii a počtu stran.

Mořeplavec byl trošičku jiný než předchozí díly, jelikož tu hlavní hrdinové zestárli a potkali se po mnoha letech, kdy se museli znovu poznávat. Což je posun, ale rozhodně ne špatný. Naopak je díky tomu příběh ještě lepší, reálnější. Navíc se tu pomalu, ale jistě, začíná tvořit další dějová linie, která příběh jen a jen okoření.

Jsem z Mořeplavce nadšená a nemůžu se dočkat, jak bude příběh Claire a Jamieho pokračovat, zvlášť poté, jak končil Mořeplavec. Jak už jsem řekla na začátku, vážně doufám, že čekání na Bubny podzimu nebude tak dlouhé jako na Mořeplavce.

Za poskytnutí knihy k recenzi děkuji nakladatelství Omega.
Mořeplavce můžete zakoupit na stránkách Omegy nebo na e-shopu knihkupectví Knihy Dobrovský.

3 komentáře:

  1. Zatiaľ som čítala iba prvý diel, takže musím ešte dobehnúť dvojku, ale už sa teším na dvojku aj na túto trojku :-)

    OdpovědětVymazat
  2. Už se těším až se k ní dostanu, i když těch stránek je dost, mě na jednu stranu též neodradí. Příběh Cizinka je dokonalý.
    Krásná recenze.

    OdpovědětVymazat

Děkuji za krásný komentář :)