25. 10. 2017

Rozhovor s Katarínou Senajovou

Nedávno jsem na blog dávala recenzi na knihu pro děti a mládež, ale také pro milovníky koček, Mágii splnu, od Kataríny Senajové. Recenzi si můžete přečíst zde.

Kromě toho, že mi Katka poslala knihu k zrecenzování spolu s mými oblíbenými kočičími jazýčky, odpověděla mi i na několik otázek o jejím životě, kočkách a především psaní. Ze začátku jsem se trochu bála, že bude rozhovor krátký, ale jak se ukázalo, má několik stránek, tak snad zodpoví všechny vaše případné otázky.

A pokud ne, vždycky můžete autorku kontaktovat. Jsem si jistá, že vám ráda odpoví na všechny dotazy :)


Mohla bys o sobě něco prozradit?
Mám 22 rokov a bývam v Prešove, kde aj študujem na univerzite odbor ekológia. K mojím záujmom patrí príroda a šport, hlavne korčuľovanie.

Jaký je tvůj vztah ke čtení? Oblíbené žánry, autoři…? 
Kedysi som čítala veľa a mávala som tendenciu sa do knihy natoľko zahĺbiť, že som ju nemohla prestať čítať, až kým som ju neprečítala do konca. V praxi to vyzeralo asi tak, že prečítanie jednej knihy mi málokedy trvalo dlhšie ako dva dni (snažila som sa nechať si niečo aj na druhý deň). Bola som natoľko zaujatá dejom, že som skoro nevnímala okolie. Musím sa priznať, že teraz čítam pomenej, stále mi však ostalo, že knihu nepustím z ruky, kým ju nedočítam celú. 

Povedala by som, že prečítam takmer každú knihu. Preferujem ale veselšie a zábavnejšie žánre a vyhýbam sa knihám s príliš vážnou tematikou. Najradšej nám teda young adult a nečítam krimi a thrillery, hoci to rešpektujem ako žáner.

Katarína Senajová
Máš nějaké kočky? Nebo jiná zvířata? 
Momentálne nemám doma žiadne zvieratká, ale mala som čierneho kocúrika Nelka.

Setkáváš se s kočkama? Ať už v rámci tvého soukromého života nebo ve spojitosti se studiem ekologie?
V priamom styku veľmi s mačkami nie som, ale často pozorujem ich správanie vonku v prirodzenom prostredí. Správanie potulujúcich sa mačiek mi bolo zdrojom inšpirácie aj pri písaní Mágie splnu, ktorej dej sa odohráva tiež v meste.

Jak a kdy ses dostala ke psaní? 
Kedy som sa dostala k písaniu, si ani nepamätám, keďže už od detstva som písala krátke príbehy. Prvým dlhším „príbehom", do ktorého som sa pustila v trinástich, bola Mágia splnu, a keďže sa z nej čo sa týka obsahu aj rozsahu vykľul pomerne dlhý príbeh, či skôr román, vhodný na knihu, rozhodla som sa ju vydať knižne.

Katarína Senajová
Jak na tvé psaní a posléze vydání knihy jednalo tvoje okolí? Přátelé, rodina...
Rodina ma pri písaní a neskôr vydaní knihy veľmi podporovala. Od začiatku vedeli, že píšem, a práve preto ma neskôr podporovali, aby som ju aj vydala, aby sa dostala medzi čitateľov. Keď som knihu vydala, rozdala som pár výtlačkov medzi členov rodiny a všetci ju rýchlo prečítali - napriek tomu, že vôbec nebola písaná pre ich vekovú skupinu! 

Když se vrátím k těm úplně prvním příběhům, vzpomeneš si, o čem byly a čím ses inspirovala? 
Prvé príbehy boli prevažne rozprávky o zvieratkách. Mám veľký vzťah ku kresleniu. Spomínam si, že súčasne s písaním príbehov som kreslila aj obrázky k týmto príbehom. Čím som bola staršia, tým viac som písala a kreslila menej. Mágia splnu nabrala v porovnaní s týmito detskými príbehmi väčší rozsah, keďže som ju písala až v tínedžerskom veku.

Co tě přimělo k tomu, abys napsala Mágii splnu? Jaký byl ten první impulz? Byla to jen krátká povídka, která se záhadným způsobem rozrostla nebo sis řekla, že chceš napsat něco delšího šla a udělalas to? 
Povedala by som, že od začiatku som sa pokúšala napísať niečo dlhšie. Spočiatku som jednotlivé časti pridávala na blog, ktorý som ale neskôr pre školské povinnosti zrušila. Ostal mi teda rozpísaný príbeh, ktorý som sa po istom čase rozhodla dokončiť a vydať knižne


Je to tedy příběh o kočičkách s magickými prvky. Proč sis vybrala toto téma?
Mačaciu tému som si zvolila preto, že v tom čase som pozorovala množstvo mačiek potulujúcich sa po meste. To ma inšpirovalo. Mám rada mačky a vôbec zvieratá všeobecne. Magické prvky som vložila do príbehu na ozvláštnenie a zároveň sa mi tým naskytla možnosť opísať mačky ako rozumné, citlivé a premýšľajúce bytosti, rovnocenné k ľuďom.

Knihu si napsala ve 13 a v 19 ses rozhodla ji vydat. Proč ses zrovna v té době rozhodla, že ji vydáš? A vydala si ji sama hned nebo ses nejdřív pokoušela oslovit některá nakladatelství? 
Podstatnú časť knihy som síce písala v trinástich, ale pozvoľna som ju dopisovala ešte počas základnej a neskôr strednej školy. Štúdium na gymnáziu spôsobilo, že som sa nemohla „zastaviť" a nájsť si dostatok času na jej vydanie. To sa udialo až po maturite, kedy som sa ku knihe vrátila a zistila som, že sa vlastne skladá akoby z dvoch častí. Vydala som teda aspoň prvú časť, keďže druhá ešte nebola úplne dokončená. Zvolila som, že ju vydám sama, pretože ako som už spomínala, k textu som vždy robila aj ilustrácie a už počas písania knihy som mala presnú predstavu, ako by mala vyzerať čo sa týka designu vo vnútri aj obálky. Ak by mi ju vydalo vydavateľstvo, hrozilo by, že by ju vydali s iným designom, čomu som sa chcela vyhnúť.


Bylo náročné vydat knihu? Co všechno si musela udělat a na kolik tě vydání knihy přišlo?
Po rozhodnutí vydať knihu to už nebolo také náročné, keďže som mala kontakt na dobrú, kvalitnú tlačiareň. To je najdôležitejšie. 

Neviem, či môžem spomenúť presnú cenu, ale pri nižšom náklade vydanie knihy nie je až také drahé. Špeciálne vydanie Mágie splnu vyšlo oproti niektorým iným knihám o niečo drahšie z toho dôvodu, že ako som už spomínala, chcela som do knižky pridať farebné ilustrácie a práve farebná tlač je najdrahšia.

K vydaniu knihy ešte bolo potrebné bezplatne požiadať o pridelenie ISBN, pred tlačou ho zadať tlačiarni a po vydaní knihy poslať do národnej knižnice istý počet výtlačkov. Počet výtlačkov závisí od nákladu vydaných kníh.

Co bys mohla říct o svých ilustracích? Kreslilas je průběžně nebo si je vytvořila už dřív a pouze je použila v příběhu? 
Ilustrácie kreslím priebežne, tvorím ich zároveň s textom. Celkovo som nakreslila väčšie množstvo ilustrácií, než je v knižke a použila len časť z nich.

Katarína Senajová
Je o Mágii splnu zájem? A kde si ji případní čtenáři mohou pořídit? 
Predpokladám, že je záujem, podľa počtu predaných kusov. Predáva sa na Slovensku aj v Česku hlavne v internetových kníhkupectvách, napríklad na martinus.sk alebo bux.sk . Okrem toho ju dostať aj vo väčších kamenných predajniach.

Jak už jsi zmínila, chystáš pokračování. Tušíš, kdy by mohlo vyjít? A mohla bys nám o něm něco málo prozradit? Budou i tentokrát součástí ilustrace? 
Áno, chystám a predpokladám, že by mohlo vyjsť koncom roka alebo začiatkom nového roku. Názov ostáva Mágia splnu. Dej bude nadväzovať na prvú časť a rozuzlí sa. Čo sa týka dĺžky, druhá časť má byť o niečo dlhšia než prvá a ilustrácie budú samozrejme opäť jej súčasťou.

Katarína Senajová
Myslíš, že příběh Mágie splnu skončí druhou částí nebo se nebráníš tomu, aby do budoucna vzniklo nějaké další pokračování ať už přímo tohoto příběhu nebo nějaký odehrávající se za stejných podmínek? 
Už som nad tým rozmýšľala, nevylučujem, že by mohla vyjsť aj tretia časť. Zatiaľ ju ale nemám pripravenú.

Plánuješ do budoucna nějakou další knížku? Ať už jen teoreticky nebo v nějakých hrubých obrysech? 
Zatiaľ nemám rozpísanú inú knihu a venujem sa aj štúdiu na vysokej škole, takže ešte uvidím, čo prinesie budúcnosť. Momentálne sa hlavne sústredím na vydanie druhej časti Mágie splnu.

Katarína Senajová
Je nějaký autor, který tě inspiruje ke psaní? Ke kterému by ses chtěla svou tvorbou přiblížit?
Nezamýšľala som sa nad tým. Myslím, že sa štýlom písania nesnažím priblížiť iným autorom, hoci človek je chtiac-nechtiac ovplyvňovaný knihami, ktoré číta. Naopak, snažím sa vytvárať skôr vlastný štýl. Pri Mágii splnu som sa inšpirovala, respektíve bola ovplyvnená najviac svojím okolím. Jednotlivé postavy miestami rozprávajú aj slangom, hovorovou rečou.

Chtěla by ses psaním někdy živit nebo si ho chceš nechat jen jako koníček?
Myslím si, že živiť sa len písaním kníh je v súčasnosti dosť náročné. V každom prípade, či už by mi písanie niečo vynášalo, alebo by to mal byť len koníček, plánujem písať knihy.


Kde by tebe a tvoji knihu mohli čtenáři najít? Dozvědět se nejnovější novinky? 
Čitatelia sa môžu dozvedieť novinky a takisto ma aj kontaktovať na profiloch na Instagrame ( https://www.instagram.com/magiasplnu/) a Facebooku ( https://www.facebook.com/MagiaSplnu/ ). Na otázky odpovedám, takže pokojne sa ma môžu opýtať hocičo :) Môj e-mail je senajovak@gmail.com , takže ma môžu kontaktovať aj mailom.

Je ještě něco, co bys čtenářům ráda vzkázala?
Kontakt na mňa už majú, ak by sa ma niečo chceli opýtať. Tak im len odkazujem, aby čakali na vydanie druhej časti Mágie splnu a samozrejme dúfam, že sa im bude páčiť :) :)

Katarína Senajová

Žádné komentáře:

Okomentovat

Děkuji za krásný komentář :)