16. 8. 2017

Blackout - Zítra bude pozdě

Název: Blackout - Zítra bude pozdě
Původní název: Blackout
Autor: Marc Elsberg
Žánr: Thriller
Počet stran: ---
Nakladatelství: Omega



Představa, že by jednoho dne vypadla na celém světě elektrika mě děsí. Děsí mě mnoho věcí, ale to mi nikdy nezabránilo, abych četla knihy, ve kterých vystupují sérioví vrazi nebo zákeřní pavouci. Proto jsem nedokázala odolat ani recenznímu konkurzu na novinku, která vyjde v říjnu - Blackout. A jelikož se na mě usmálo štěstí, mohla jsem si tento thriller nedávno přečíst.

Dostala jsem tedy paperbackovou verzi s krásnou obálkou. Předpokládám, že v říjnu vyjde kniha v hardbacku, ale doufám, že na obálce se nic nezmění. Černé pozadí z oranžovým tlačítkem vypnout totiž skvěle vystihuje téma knihy. Ale pozadí není jen černé, kolem tlačítka se objevuje jakoby šedivá mlha. Asi by se to bez ní obešlo, ale díky ní je obálka pořád krásně jednoduchá, ale zároveň není obyčejná. 

Nejdříve v Itálii a pak po celé Evropě najednou vypadává elektrický proud a nikdo neví, co se děje. Tedy nikdo až Pierra Manzano. Jenže kdo by věnoval pozornost tvrzením bývalého hackera? Nebo jim dokonce uvěřil? Vypadá to že nikdo. Ale někdo tu je. Komisař François Bollard poslouchá Manzanova tvrzení. Jenže někdo nechce, aby se na něj přišlo a tak Manzana kompromituje. Novináři se začínají vyptávat, komisař Bollard v něj ztrácí důvěru a situace se pořád jen zhoršuje.

Nemůžu říct, že by mi autorův styl psaní úplně sedl. Na můj vkus bylo přeskakování mezi místy a postavami neladné a docela matoucí, ale zase to nebyl úplný chaos, jako u některých knih. Musím však autorovi přiznat, že se nesoustředil na příběh jen z jednoho úhlu pohledu, ale z několika. Jak obyčejných lidí, tak i těch výše postavených. Je pravdou, že pravděpodobně díky tomu nebylo v knize tolik akce, jak bych čekala, ale o to je příběh zajímavější.

Blackout je svým způsobem děsivá kniha. Ukazuje, co by se mohlo jednoho dne stát a to člověku zrovna na klidu nepřidá. Právě proto jsem ji musela číst na etapy, jelikož bych tento katastrofický scénář najednou asi nezvládla. 

V každém případě je to velmi zajímavá kniha, která odhaluje, jak se lidé chovají v době největší nouze. Netuším, jestli by se v případě vypnutí elektřiny takhle chovali lidé a ve skutečnosti a osobně doufám, že to ani nezjistím. 

Není to ta nejlepší kniha, kterou jsem kdy četla, ale rozhodně není špatná. Je zde nový pohled na svět, zajímavá zápletka, i když mě přijde trošku předvídatelné a člověka donutí zamyslet se nad tím, jak závislí na elektřině ve skutečnosti jste.

Nejsem si jistá, jestli někdy budu mít sílu, přečíst si tento scénář potenciální budoucnosti znovu, ale jsem ráda, že jsem tak učinila aspoň jednou. Sice mi některé drobnosti trošku iritovali, ale myslím, že i tak bych vám knihu doporučila. 

Jak už jsem řekla, nutí člověka k zamyšlení nad závislostí nad elektřinou a nad budoucností. Sice je to svým způsobem hrozná představa, ale myslím, že by to někomu mohlo otevřít oči ohledně ekonomického zacházení s elektřinou. Sice to není účelem této knihy, ale podle mě si thriller a naučná literatura vzájemně nevylučují, aspoň v tomto případě.

Upřímně doufám, že o Marcu Elsbergovi ještě uslyšíme. Co jsem tak pátrala na internetu, napsal ještě další dvě knihy, které nemají s Blackoutem nic společného, ale vypadají skutečně dobře. Možná ještě lépe než Blackout. Snad se tedy někdy dočkám. Sice si nemůžu být jistá, že jsou jeho další knihy dobré, ale myslím, že za pokus by to určitě stálo. Vždyť Blackout byl také výstřel do tmy a jak jste z mojí recenze mohli pochopit, je to dobrá a zajímavá kniha.

Za poskytnutí knihy k recenzi děkuji nakladatelství Omega. 
Blackout - Zítra bude pozdě vychází 2. 10. 2017. Zakoupit ji budete moc na stránkách Omegy nebo na e-shopu Knihy Dobrovský.

Žádné komentáře:

Okomentovat

Děkuji za krásný komentář :)