23. 8. 2015

Nikdy neříkej navždy

Název: Nikdy neříkej navždy
Původní název: No Such Thing as Forever
Spisovatel: Ali Cronin
Žánr: Dívčí román
Počet stran: 240
Nakladatelství: Fragment




Jak jsem zjistila, obálka knihy je stejná jako původní. Nevím, jestli je to dobře nebo špatně. Líbí se mi. Je pěkné, že nejsou vidět obličeje páru na obálce. Ale nejsem z obálky nijak odvázaná.

Je léto. Pro většinu z nás to znamená opalování, povalování u bazénu a výlety. Ale ani v létě se nemá zapomínat na čtení. A k tomuhle počasí je jako stvořený lehký dívčí románek. Například Nikdy neříkej navždy.

Název zněl velmi nadějně. Nesnáším knižní románky tipu žili šťastně až do smrti. Je to moc nereálné a já to moc dobře vím. Už z názvu bylo jasné, že nic takového to nebude. Dle mého odhadu to měl být román o tom jak to je ve skutečnosti, že všechno nekončí happy endem. A vlastně to tak bylo. Akorát bych řekla, že to občas bylo dost přehnané.

Když se to tak vezme, četla se kniha celkem dobře. Ale dost to stěžovaly výlevy hlavní hrdinky. To jsem měla vždycky chuť knihu zaklapnout a nikdy se k ní nevrátit. Já to neudělala, ale je možné, že někdo jiný ano.

Sára se v létě na rodinné dovolené ve Španělsku seznámí s Joem. A jak už to bývá, okamžitě se do něj zamiluje. Ale léto končí a Sára odjíždí. Ve škole pořád marně čeká, až se jí Joe ozve. Jenže se neozývá. Když už to Sára vzdá a myslí si, že o ni Joe neměl nikdy zájem, přijde jí esemeska. A tak jejich letní románek pokračuje. Jenže jak každý ví, léto je léto a tohle rozhodně nemůže dopadnout dobře… nebo ano?

Sára je typická hrdinka románů. Naivní, zaslepená láskou. Ale většina hrdinek se z té naivity vzpamatuje, ale Sára ne. Pořád doufá, i když všichni vědí, že to nemá smysl. Je prostě nepoučitelná.

Ashley, Dona a Cass jsou její nejlepší kamarádky. Mně osobně se nelíbí. Podle mě se vůbec nechovají jako nejlepší kamarádky. Pořád se kvůli něčemu urážejí. A tohle se kamarádstvím nazvat nedá.

Riche, Jacka a Ollie jsou další kamarádi v jejím životě. Na rozdíl od holek s ní ale jednají férově a neurážejí se kvůli každé blbosti. Jsou to ti praví kamarádi, které Sára potřebuje. Zvlášť Ollie.

Zklamáním pro mě byl konec. Nejen, že byl otevřený, ale neskončilo to vůbec, tak jak jsem čekala. Protože postava se nepřestala ani na konci chovat naivně.

Těžko se určuje, komu by se kniha mohla líbit. Je jednoduché říci kamarádovi: " Tohle se ti bude líbit" když ho znáte jako své boty. Ale říkat to obecně je dost těžké. Každopádně bych knihu doporučila lidem jako já. Lidem, kterým je špatně z těch románů, ve kterých je všechno naprosto lehoučké a všechno končí tím, že hlavní hrdinka padne svému idolovi do náruče. Pokud tedy nejste tip na takové čtení, přečtete si Nikdy neříkej navždy.

Nejlepší věc na téhle knížce je ta, že je pravdivá. Hodně často vztahy dopadají takhle a většinou nevidíme, jaký ten druhý doopravdy je. A díky tomu to bylo uvěřitelné. Rozhodně více, než kdyby všechno skončilo dobře a naivně.

Je málo dívčích románů, které ukazují, jaký je život ve skutečnosti. Je pravda, že to všichni víme, ale opravdu chceme číst něco, na čem v 99% není nic reálného? Většina jich taková je. Končí to happy endem se šťastně zamilovanou dvojicí. Možná někdo stojí o takové románky, ale já ne. Myslím si, že Nikdy neříkej navždy je mnohem lepší. Ano, zdá se mi, že tu hlavní hrdinka hodně věcí přehání a zvětšuje, ale aspoň je to pravdivé. Není to jedna velká lež za druhou.

Vždy je nejtěžší říci něco na závěr. Ale tentokrát vím přesně, co říct. Není těžké ztratit se v bezproblémovém románu ani trápit se nad problémy v jiném románu. Je to rozptýlení, ale vlastní život, vlastní rozhodnutí, vlastní trápení a vlastní lásku v žádném románu nenajdete, ať je sebelepší.

Za poskytnutí recenzního výtisku děkuji nakladatelství Fragment.

Žádné komentáře:

Okomentovat

Děkuji za krásný komentář :)