24. 7. 2019

Dobrodružství Lorda Johna


Lord John a ďáblovy ruce je čtvrtý díl ze série o Lordu Johnovi, ale vlastně se jedná o knihu, která obsahuje tři povídky, které jsou časově roztroušené mezi ostatní knihy ze série.

Lord John a Klub pekelného ohně se odehrává před prvním dílem. poukazuje na Johnovu zběhlost v politické sféře, což je mnohdy potřeba opravdu hodně, především, když se jedná o vraždy a možnosti, že by mohlo být prozrazeno Johnovo tajemství.

Lord John a sukuba se odehrává po prvním díle. Tentokrát je Lord John na frontě, kde se dějí věci, které někteří považují za nadpřirozené, konkrétně za dílo sukuby. John tomu ani na chvíli nevěří, ale i tak chce zjistit, co se za tajemnými okolnostmi skrývá, ale to, co zjistí ho doopravdy překvapí.

Poslední povídka Lord John a přízrak vojáka pak navazuje na třetí a zatím poslední román, který o něm u nás vyšel. Tentokrát se ocitá na bitevním poli, kde musí bojovat s nepřáteli. Ale někteří nejsou na první pohled jasní tak, jako ti ostatní. A navíc to vypadá, že se mezi nimi skrývá zrádce.

Lord John je navazující série na mojí oblíbenou sérii Cizinka. A přestože mám tu hlavní se nejradši, tak si v žádném případě nenechám ujít žádný doplňkový příběh, protože i bez mých oblíbených hlavních hrdinů se jedná o opravdu zajímavé příběhy, které jakoby kompletují hlavní linku příběhu.

I když se však jedná o příběhy v podstatě doplňkové, a v případě této knihy vlastně dvojnásob, tak se kvalitně vždycky vyrovnají tomu hlavnímu příběhu a nepochybovala jsem, že tomu tak bude i v tomto případě. Diana Gabaldon má vždycky všechno tak promyšlené, že bych se opravdu divila, kdyby šlápla vedle.

Přestože tím nejdůležitějším je v těchto příbězích Lord John, tak je celá tato kniha napsána v er-formě. Ale i přes tuhle formu není kniha v žádném případě ochuzena o Johnovi emoce, myšlenky a vnitřní boje, které jsou popsané doopravdy barvitě.

Kniha se čte opravdu rychle. Musím říct, že oproti Cizince nebo i předchozích dílech mi přišel o trošku nudnější, ale to možná bylo způsobeno spíš dějem než samotným stylem psaní. Ten mi totiž připadá stejný jako obvykle, jen se může jevit trochu nudnější právě kvůli dějové linii.

Lord John a Klub pekelného ohně se mi doopravdy líbil. Jedná se vlastně o příběh s takovou detektivní zápletkou, který vlastně odpovídá žánrově dějům v předchozích dílech. Tahle povídka je podle mě doopravdy moc povedená a hlavní je, že Gabaldon perfektně vychytala délku tohoto příběhu.

Lord John a Sukuba se mi v případě těchto tří povídek líbila asi nejvíc. Je to pravděpodobně proto, že tady už byla kapka tajemna a magie, která je vlastně základem všech příběhů od této autorky. Navíc v tomhle příběhu bylo pár opravdu skvělých hlášek, které vlastně odkazovali na další Johnovy příběhy.

Lord John a přízrak vojáka byla podle mě tou nejslabší povídkou. Dějově je sice doopravdy zajímavá, ale v tomhle případě bych řekla, že je až příliš dlouhá, a proto mě ani moc nebavila. Což je doopravdy škoda, protože kdyby se zkrátila tak o třetinu, směle by mohla konkurovat těm ostatním.
Ze známých postav je tu akorát Lord John. Ostatní, které jsou známy už z dřívějších příběhů jsou tu spíše jen okrajově zmíněné, než že by měly v příbězích nějakou hlavní roli. Tyto postavy nejsou zrovna moc popsané, jelikož jsou známé už z dřívější doby, ale i tak je tu o všech pár slov, aby si čtenář mohl osvěžit paměť.

Většina postav je tedy naprosto nová a abych byla upřímná, tak i když jsou popsány dobře, tak naprosto nevýrazná. V knize jsem sice neměla nejmenší problém se zorientovat, ale po přečtení jsem na rozdíl od předchozích knih neměla tušení, kam koho zařadit. Což je v případě, že by se objevily v jedné ze sérií i v budoucnu docela škoda.

Povídky se mi opravdu líbily. Některé více, některé méně, ale tak už to u povídkových knih zkrátka chodí. Ale nemůžu říct, že by se mi žádná vysloveně nelíbila. Všechny jsou doopravdy skvělé a perfektně doplňují nejen sérii o Lordu Johnovi, ale všechny knihy od Diany Gabaldon.



Za poskytnutí knihy k recenzi děkuji nakladatelství Knihy Dobrovský.
Knihu Lord John a Ďáblovy ruce můžete zakoupit na stránkách knihkupectví Knihy Dobrovský.

2 komentáře:

  1. Také na mě povídky doma čekají. Osobně povídkové knihy moc nemusím, ale když šlo o Lorda Johna, nebylo co řešit. :)

    OdpovědětVymazat
  2. Povídky bývají obvykle slabší, ale stejně si je čtu. Líbí se mi to doplnění klasického příběhu :-)

    OdpovědětVymazat

Děkuji za krásný komentář :)