17. 6. 2019

Dar nebo prokletí?


Hana vede v celku normální život šestnáctileté dívky, ale pak se začnou dít podivné věci. Například klepání při vyvolávání duchů nebo náhlé zastavení flašky při hře pravda nebo úkol. S trochou fantazie jdou všechny tyhle jevy racionálně vysvětlit, ale i tak je tu něco, co se Haně a její přátelům nezdá.

Nakonec se ukáže, že to všechno má na svědomí Hana. Má totiž moc díky které může manipulovat s věcmi, a dokonce i lidmi. A k tomuhle překvapivému, děsivému, ale zároveň fascinujícím schopnostem se o ní najednou začíná zajímat Jan, který se jí už dlouho líbil.

Vypadá to, že i přes podivnost situace se Hana nikdy neměla mít. Jenže tohle zdání se brzo zbortí, když Hana začíná nad vším ztrácet kontrolu.


Původně jsem si nebyla jistá, jestli se do této young adult série pouštět, ale hodně jsem knihu vídala na Instagramu, a tak jsem si řekla, že když se jí chystá číst tolik lidí, které sleduji, nejspíš bych to měla také zkusit. Přeci jen už jsem o ní uvažovala předtím a tohle bylo takové malé popostrčení.

I tak jsem si ale moc nebyla jistá, co čekat. Anotace zněla docela obyčejně, ale celkové téma příběhu znělo neskutečně zajímavě. Raději jsem ale nechtěla od knihy očekávat zázraky, a tak jsem předpokládala, že to bude spíš něco průměrnějšího, ale i tak jsem doufala, že se mílím a bude to ještě lepší.

Styl psaní mě zrovna dvakrát neohromil. Celý příběh je vyprávěn v ich formě z pohledu Hany a nemůžu říct, že by se to četlo vyloženě špatně, ale autorka se do příběhu docela dost zamotala a styl psaní všechny ty nesrovnalosti v ději svou jednoduchostí jen a jen podtrhl. Sám o sobě tedy není špatný, ale rozhodně by se mnohem lépe hodil k příběhům určeném pro mladší čtenáře.

Začátek knihy začal dobře, vlastně velmi dobře. Působilo to zajímavě a neokoukaně, ale pak se to všechno pokazilo. Z knihy se stalo jedno velké klišé, které ještě ke všemu v podstatě stagnovalo na místě. Žádná velká zápletka, žádný pořádný děj. Příběh prostě plynul jakoby nějak mimochodem s hromadou věcí, které nejen nebyly nedůležité, ale přímo se do příběhu nehodily.

Kromě toho mi hrozně vadilo, že v knize nebylo nic pořádně vysvětleno. Jen se navalovala jedna informace na druhou, ale nikdo se nepídil po tom, proč to tak je, co to znamená a celkově po typických otázkách, které by si každý, jemuž se stalo něco nad rozumové chápání pokládal. Kvůli tomu to působilo jednak nereálně, ale především ploše. Příběhu chybí hloubka, jako kdyby tohle byl jenom prvotní koncept nápadu a nikoli už hotová a vydaná kniha.

Nápad příběhu je opravdu dobrý, ale Clara Benedict ho zkrátka nedokázala pořádně promyslet a rozpracovat.  Z tohoto příběhu mám dojem, jako kdyby si autorka přečetla hromadu young adult knih a pak prostě bez přemýšlení psala ke svému nápadu cokoli, co jí zrovna napadlo.

Lépe to bohužel nevypadá ani s postavami. Stejně jako příběh jsou o ony nedotažené a předvídatelné. Sice je v knize naznačeno, co je kdo zač, ale jejich chování se opět bez nejmenší stopy vysvětlení neustále mění. A ze všeho nejhorší je asi naivita a hlavní hrdinky, která mi celou dobu neskutečně lezla na nervy.

Stává se, že se v knihách nejsou dostatečně popsané postavy nebo se sem tam objeví nějaká, která se může zdát člověku docela dost mimo, ale v případě této knihy horší charaktery snad ani autorka vymyslet nemohla. V podstatě nemají žádnou osobnost, a tak je skoro nulová naděje se do nich vžít.
Nemyslela jsem si, že kniha bude nějakým zázrakem, ale něco takhle špatného jsem doopravdy nečekala. Možná že ani ten předvídatelný děj by tolik nevadil, ale to zpracování od způsobu psaní až po postavy je prostě katastrofální, jinak to bohužel říct nemůžu.

Opravdu mě to mrzí, protože celý ten nápad je doopravdy skvělý, a i na začátku to vypadalo vážně dobře, jenže pak už se to bohužel nedalo nijak zachránit. Autorka příběh zkrátka dostatečně nepromyslela a nepropracovala, a tak vzniklo něco hodně podprůměrného, což je podle mě opravdu škoda, protože potenciál tahle kniha má, jen bohužel nebyl rozvinut.

Za poskytnutí knihy k recenzi děkuji nakladatelství Knihy Dobrovský.

Knihu Aura - Dar můžete zakoupit na stránkách knihkupectví Knihy Dobrovský

Žádné komentáře:

Okomentovat

Děkuji za krásný komentář :)