27. 12. 2018

Láska a jiné zločiny


Brantley King neměl zrovna lehké dětství a ani v dospělosti to s ním není o nic lepší. Drogy, alkohol, děvky a nezákonné kšefty jsou jeho denní chleba. A právě k tomuhle životu se King vrací po třech letech ve vězení. Jenže všechno je teď mnohem složitější, než to bylo před třemi lety a King naprosto jasně vnímá prázdnotu, která obklopuje jeho život.

Doe nemá nejmenší tušení, kdo je. Nejspíš by už dávno byla mrtvá, kdyby se jí neujala prostitutka Nikki. Spolu vymyslí plán. Doe si najde nějakého motorkáře, který ji nabídne ochranu výměnou za to, že mu bude zahřívat postel. Doe z toho není zrovna nadšená, ale ví, že moc na výběr nemá. Musí udělat všechno proto, aby přežila.

Na Kingově párty na uvítanou se však všechno zvrhne. Nikki ukradne peníze a Doe nechá na pospas Kingovi a jeho nejlepšímu kamarádovi Preppymu. V podstatě se stane jejich vězeňkyní, aby Kingovi splatila ukradené peníze. Jenže je někdo, kdo nechce odejít vlastně vězněm?

Nejspíš by chvíli trvalo, než bych se o knize King dozvěděla, kdyby mě neoslovil e-shop Megaknihy s nabídkou knihy k recenzi. Ale v momentě, kdy sem zjistila, o jakou knihu se jedná jsem za nabídku byla neuvěřitelně ráda, protože King zněl jako to pravé čtení pro mě. Takovou lahůdku jsem jednoduše nechtěla a nemohla odmítnout.

Přiznám se, že když jsem knihu otevřela, tak jsem se na chvilku zarazila. Navzdory nádhernému přebalu, ze kterého se mi tají dech, je grafické zpracování textu dost chaotické. Popravdě se mi za celou knihu nepovedlo zjistit důvod neobvyklého grafického uspořádání, nebo spíše neuspořádání, textu.

Na druhou stranu musím uznat, že to nejdůležitější, tedy označení kapitol, kdo je vypráví a kdy se odehrávají, v knize nechybělo. Takže i přes tu menší chaotickou úpravu textu jsem se v knize dokázala bez problému vyznat.

Příběh je tedy vyprávěn z pohledů obou hlavních hrdinů, Kinga a Doe. A popravdě právě příběh je důvodem, proč mi ta úprava textu nakonec ani moc nevadila. Neměla jsem totiž nejmenší problém se do knihy začíst.

Jelikož je King román s anti-hrdiny, tak slovník rozhodně není tak upejpavý jako u většiny knih, ale to je dle mého názoru opravdu dobře. Skvěle to ke knize sedí, mnohem víc, než kdyby bylo vyjadřování uhlazené. Díky tomuto jazyku je kniha autentická.

Ale právě kvůli tomu, jak skvěle je kniha napsaná a jak k ní tenhle styl skvěle sedí jsem se do ní začetla v podstatě hned a hltala jsem stránku za stránkou tak rychle, že nějaká úprava textu mi v tu chvíli byla opravdu jedno. Jen jsem chtěla číst dál.

A nebylo by tomu tak, kdyby autorka nevytvořila opravdu úžasný příběh. King je úplně něco jiného než veškerá literatura, na kterou jsem dosud narazila a neuvěřitelně se mi líbí. Právě to, jak je drsně upřímná a nic nepřikrášluje z ní dělá něco neskutečně originálního a zajímavého.

Nikdy jsem si nemyslela, že by někdo podobný příběh někdy vydal, protože mi přišlo, že se nakladatelství od literatury, kterou by někteří lidé mohli nazvat jako kontroverzní distancuje. Naštěstí tomu evidentně tak není a já jsem opravdu ráda. King je přesně takový ten typ knihy, který mi v literatuře chyběl.

Sám příběh je takovou zajímavou směsicí. Jsou v něm motivy, které znám už z jiných knih, ale zároveň jsou tam úplně jiné, nové a překvapivé, které vám jednoduše vyrazí dech a díky kterým budete chtít další a další kapitolu, dokud už nezbude ani jedna jediná.

Stejně jako styl psaní a děj autorka rozpracovala i postavy. Na začátku to vypadá opravdu jednoduše, kriminálník a nevinná holka bez paměti, která se jen snaží přežít. Jenže čím víc se postupuje v ději, tím víc se odhaluje hloubka postav, jejich duše. A to neplatí jen u Kinga a Doe, ale vlastně u všech.
T. M. Frazier své postavy vytvořila tak, že jim dala opravdu hodně vlastností, které je třeba postupně odhalit a udělala z nich tak vlastně skutečné osoby, které si čtenář může zamilovat, znelíbit nebo s nimi soucítit. Udělala je skutečnými, stejně jako celý její příběh.

Jsem neskutečně ráda, že jsem měla možnost si Kinga přečíst. Tahle kniha je neuvěřitelně úžasná a já jsem ji rozhodně nečetla naposledy. Jen doufám, že co nejdřív vyjde druhý díl, Tyran, protože neuzavřený konec téhle knihy mě opravdu odrovnal a já teď nevím, jak žít svůj život, dokud se nedozvím, jak příběh Kinga a Doe dopadne. A rozhodně bych nic nenamítala, kdyby vyšly další knihy z této série a vlastně celkově další knihy od T. M. Frazier. Tahle autorka má neskutečný talent a byla by škoda, kdyby se o něm Česko nedozvědělo.

Za poskytnutí asi první knihy s antihrdiny, která vyšla v Česku, děkuji e-shopu Megaknihy.
Knihu King můžete zakoupit zde.

3 komentáře:

  1. Pěkná recenze :) Vypadá to vážně zajímavě :) King by mi měl přijít a už se na něj docela těším, že si pro zpestření přečtu něco jiného :)

    OdpovědětVymazat
  2. Obálka je skvělá, ale obsahově mne moc neláká.
    Jinak krásná recenze.

    OdpovědětVymazat
  3. Pěkná recenze. Knihu jsem nedávno dočetla a překvapivě jsem z ní byla nadšená. Nevím, čím to je ale autorka má vážně chytlavý styl psaní. :)

    OdpovědětVymazat

Děkuji za krásný komentář :)