22. 1. 2018

Přísně tajná

Název: Přísně tajná
Původní název: Top Secret Twenty-One
Autor: Janet Evanovich
Žánr: Detektivka
Počet stran: 376
Nakladatelství: Omega





Novinka Přísně tajná ze série Stephanie Plumová mě zaujala hned na první pohled svojí obálkou a anotace mé zaujetí ještě zvětšila. Předpokládala jsem, že se jedná o první díl z nové série, ale pravdu jsem zjistila až po dočtení knihy. K tomu se ještě dostanu.

Lovkyně odměn Stephanie Pulmová má novou lovnou zvěř, kterou není nikdo jiný, než Jimmy Poletti. Prodejce ojetých aut, který ve svém autobazaru prodával mnohem víc než jen to. A teď je na Stephanii, aby zločince propuštěného na kauci chytila.

Jenže Poletti je mnohem větším oříškem, než se na začátku zdálo. Není po něm ani stopy a Stephanie je i s pomocí nejlepšího policisti ve městě Joea Morelliho a Rangera, bezpečnostního experta, který ví skoro o všem, co se ve městě děje. Aby toho nebylo málo, zaklepe na Stephaniiny dveře Randy Briggs, kterého se Poletti snaží zabít a on tak nutně potřebuje její ochranu. A to je teprve začátek jednoho napínavého příběhu.

Kniha je napsána v ich-formě a vypravěčkou není nikdo jiný, než hlavní hrdinka, Stephanie Plumová. Čtenář tedy úplně přesně následuje její stopy, není šance, že by se dozvěděl něco víc, než Stephanie. Ale k téhle knížce se to hodí. Být to jinak, nebyla by kniha zajímavá, ale spíše předvídatelná.

Celkově se čte velmi dobře. Děj hladce ubíhá a je nabytý velkým množstvím akčních scén. Ale jsou tam i poklidné scény, které nejsou o nic méně zajímavé. Nudné ani zbytečně překombinované pasáže tato kniha nezná.

Stephanie je sebevědomá a odvážná. Nebojí se postavit zločincům propuštěním na kauci, ale zároveň dokáže jednat s lidmi. Má soucit a je přátelská. Ale v jistých oblastech také docela nerozhodná. Neví, co vlastně chce.

Morelli je pracovitý policista a zároveň také Stephaninin přítel. Hádám, že právě díky tomu, je s ní ochotný spolupracovat, když se jejich případy protnou. Je to milý a hodný chlap, který má ještě ke všemu psa. Trochu žárlivý a starostlivý, když se jedná o Stephanii, ale vše v únosných mezích.

Ranger je typ chlapa, který toho moc nenamluví, ale přesto dokáže říct hodně. Záleží mu na své firmě, zaměstnancích a je velmi ochranitelský, především ke Stephanii. Také je dost záhadný. Sice se to na první pohled nezdá, ale má mnoho tajemství.

Briggs je neskutečně nafoukaný a čeká, že lidi budou skákat tak jak pískne. Pravděpodobně si tím kompenzuje svoji malou výšku, ale díky tomuto chování není zrovna dvakrát oblíbený. Spíše úplně naopak. Většina lidí ho má za otravný hmyz. Ale někde hluboko, opravdu hluboce uvnitř, není zas tak špatný a přeci jen se najde někdo, kdo ho snese.

S knihou Přísně tajná jsem absolutně spokojená. Je to napínavá a akční detektivka, která se však nesoustředí jen na pracovní, ale i na osobní životy nejen hlavních postav. To nejlepší ale je, že se jedná, aspoň podle mě, o dost neotřelé téma. Žádná policie nebo FBI, která se nemůže dočkat až chytí vraha, žádný konzultant, žádné klišé. No možná až na náznaky milostného trojúhelníku, ale i ten je pojat dost volně a zajímavě. Já si tedy nemůžu a nechci stěžovat ani na příběh ani na styl psaní.

Avšak jak už jsem zmínila na začátku, Přísně tajná není první díl.  Jedná se o 21. díl ze série. Přičemž prvních šest dílů vyšlo po roce 1994. Kam se poděli zbylé díly je mi záhadou.

Sice musím uznat, že absence znalostí událostí minulých dílů neměla na můj prožitek ze čtení naprosto žádný vliv, ale i tak z toho nejsem nadšená. Vlastně z toho nejsem tak trochu nadšená právě i z tohoto důvodu. Přísně tajná se mi líbila a je mi moc líto, že jsem nedostala možnost přečíst si i předchozí díly.

Podle mě je neskutečná škoda, že se Omega nerozhodla znovu vydat prvních šest dílů a zbytek série dovydat. Neskutečně ráda bych si totiž přečetla všechno, co tomuto předcházelo. A samozřejmě i vše, co následovalo.


Pokud se Omega rozhodne vydat další díly, ať už předchozí nebo následující, budu ráda a s nadšením si je přečtu. Ale osobně bych dala skutečně přednost tomu, kdyby nakonec byla celá série kompletní.

Za poskytnutí knihy Přísně tajná k recenzi děkuji nakladatelství Omega. Knihu můžete zakoupit na jejich stránkách nebo na e-shopu knihkupectví Knihy Dobrovský.

4 komentáře:

  1. Moc pěkná recenze :) Kniha mě docela láká, ale překvapuje mě ten zmatek v těch vydaných a nevydaných dílech :D škoda že série není kompletní :)

    OdpovědětVymazat
  2. Tenhle trend nekompletních sérií mě úplně nehorázně točí... Každopádně knihu jsem zaznamenala a lákala mě, po Tvojí recenzi tedy ještě víc. Tak vidíme, jak to bude s dalšími díly - pro mě to asi bude faktor v rozhodování, jestli knihu pořídím :)

    OdpovědětVymazat
  3. Obsahovo vyzerá kniha zaujímavo, hoci táto téma mňa osobne až tak nechytila, každopádne môže to byť naozaj dobré čítanie. Je škoda, že s ostatnými dielmi to je tak ako to je, ono knižný marketing a vyberanie čo vydať a čo nie je asi dosť ťažké, hlavne keď ten náš trh (český a slovenský) nie je až taký veľký ako zahraničné.

    OdpovědětVymazat
  4. Vypadá lákavě, velmi ráda si jej v budoucnu přečtu, každopádně je škoda, že předchozí díly nejsou.

    OdpovědětVymazat

Děkuji za krásný komentář :)