25. 8. 2015

Vraždy podle Grimmů

Název: Vraždy podle Grimmů
Původní název: Bruder Grimm
Spisovatel: Craig Russell
Žánr: Thriller
Počet stran: 349
Nakladatelství: Daranus





O obálce jsem hodně přemýšlela. Je pravda, že to není typ obálky, od které bych nemohla odtrhnout zrak, ale líbí se mi. Asi proto, že díky této obálce vypadá kniha jako kniha. Jako stará kniha pohádek, bratří Grimmů. Ne, že bych nějakou viděla. A to je vzhledem k tématu opravdu skvělé. Musím konstatovat, že česká obálka se mi líbí mnohem víc než původní. Původní obálka se mi zdá taková divná, ani pořádně nevím, co má značit. Možná odkaz na pohádku Šípková Růženka?

Na chvilku se ještě musím zastavit u názvu. Občas vážně nechápu, proč se anglické názvy úplně změní. Technicky vzato je to u této knihy jedno, protože jak český tak původní název ke knize sedí, ale popravdě bych nechala ten anglický. Podle mě by to znělo lépe a kromě toho by to dle mého názoru bylo trochu tajemnější.

Už si ani nevzpomínám, jak přesně jsem na knihu narazila. Detektivky, aspoň v knižní podobě, mě zrovna nebaví, ale vraždy podle pohádek jsou opravdu velmi zajímavým námětem. Nemluvě o tom, že mně pohádky bratří Grimmů vždycky zajímali.
 
Nic podobného jsem ještě nečetla. Už jsem párkrát viděla v nějakých kriminálkách vraždu podle pohádek například v Komisaři Rexovi. Ale přesně jsem nevěděla, co mám čekat.

Četlo by se to skvěle, kdyby mi to nestěžovala německá slova. Opravdu nevím, proč překladatel této knihy tam nechal některé německé fráze. Kdyby na konci byly vysvětlivky, tak dobře, ale takhle. Krom toho, kdyby to bylo nějaké německé rčení, nebo tak, ale proč tam nechávat německé oslovení pan a paní? Nebo nemocnici v Němčině? Ono tam těch slov bylo více, ale tohle jediné jsem si dokázala přeložit. Rozhodně to není něco, co by vadilo při pochopení děje, ale když tam je najednou německá fráze a vy nemáte tušení, co se v ní říká, tak je to dost deprimující pocit. A opravdu mi to docela dost vadilo. Ale kromě toho se to četlo dobře. Občas tam sice byly poněkud dlouhé a zbytečné informace, alespoň tedy pro mě, ale nebylo to zase tak často.

Na pláži v Hamburku je nalezena mrtvá dívka. Bohužel je to jen první z mnoha objetí sériového vraha. Vrchní komisař Fabel spolu se svým týmem se ho snaží vystopovat. Nedlouho poté je napadne, že vraždy jsou páchány podle pohádek. Jenže i když ví toto, nemohou přijít na to, jakou spojitost mají oběti.

Byla jsem překvapená, že jsem neuhodla vraha. Protože když jsem se po dočtení knihy poohlédla zpět, vzpomněla jsem si na jeden detail a nechápala jsem, jak jsem to mohla přehlédnout. A když neuhodnu vraha, je to znak toho, že je kniha opravdu dobře napsaná.

Knížka se podle mě bude líbit všem milovníkům detektivek, kterým nevadí atmosféra pohádek s příchutí smrti a trochou filozofování. Nemluvě o občasných německých slovíčkách.

Je k neuvěření, že bych si mohla něco "vzít" z detektivky, ale je to tak. V první řadě jsem se dozvěděla, jak původně zněly některé pohádky bratří Grimmů. A pak je tu velmi zajímavá teorie, dalo by se říct o paralelních vesmírech. A přiznám se, že ta teorie mě zajímala možná ještě o trochu víc než samotná detektivka, protože já jsem těmito teoriemi o tom, že to co se napíše, se může stát skutečností přímo posedlá.

Jestli jsem to dobře pochopila, tak tato kniha je druhý díl ze série Fabel. První díl byl Krvavý orel a ten jsem tedy nečetla, vlastně jsem ani nevěděla, že je to část série. Ale vůbec to nevadilo, protože ty detektivky na sebe nenavazují přímo. Jestli můžu soudit podle jedné knihy, je Craig Russell skvělý spisovatel, ale mně tento díl stačil. Popravdě nevím, jak bych reagovala na další díly, které určitě mají zajímavé téma, ale pro mě už by tak zajímavé asi nebylo.

Co jsem se dozvěděla, tak je podle této knihy natočen film se stejným názvem, který jsem zatím neviděla. Určitě bych se na něj někdy ráda podívala, ale podle internetu jako kdyby neexistoval. Jsou o něm jen minimální zmínky.

Tato kniha je bestseller překládán do 23 jazyků. To dokazuje, že je oblíbená a kvalitní. Jenže mě se zase až tak moc nelíbila. Je to opravdu skvělá kniha, ke které se možná ještě vrátím, ale chybí jí něco, díky čemuž by si získala trvalé místo v mém srdci.

Žádné komentáře:

Okomentovat

Děkuji za krásný komentář :)