27. 4. 2020

Hra o život


Nejhorší večírek tvého života se od většiny knih, které čtu, liší. Jedná se totiž o gamebook. To znamená, že kniha neskrývá jeden příběh s jasně určeným dějem, ale příběh, který se může vyvinout různými směry. Je jen na čtenáři, jak se rozhodne prožít svůj příběh.

V případě této knihy se příběh odehrává během halloweenského večírku na venkovském sídle, kam byl čtenář a jeho přátelé pozváni. Hostitel Victor vypráví příběh o temné a krvavé minulosti panství. Je však Halloween, takže to málokdo z hostů bere vážně. Čtenář ovšem brzy zjistí, že se v sídle děje hodně podivných věcí a číhá tam na něj mnoho smrtelných nebezpečí. Musí tak přijít na to, která z možných verzí příběhů je ta správná. Většina ho totiž zavede rovnou do hrobu.


Jelikož se jedná o knihu plnou alternativních příběhů, není psaná ve stylu obvyklém pro klasické knihy. V případě Nejhoršího večírku tvého života mluví vypravěč přímo na čtenáře. Vykládá mu, co se právě děje a na konci kapitoly mu dává možnost se nějak rozhodnout. A podle svého rozhodnutí se pak přesune k další části příběhu.

Kvůli tomu, že se příběh může stočit jakýmkoli směrem, se nedá říct, že by byl rozebíraný do nejmenších detailů. Zároveň ale kniha není vyloženě skoupá na popisy ať už událostí nebo okolí. Autor příběhy nepromyslel do nejmenších detailů, ale zároveň ve verzi, kterou si vyberete, nejsou žádné viditelné nesrovnalosti a příběh na sebe plynně navazuje, ať už se rozhodnete jít jakýmkoli směrem.

Různé verze jsou rozhodně nápadité. Někdy příběh končil opravdu rychle způsobem, který nebyl nijak objasněn, ale jindy končil opravdu fenomenálně. Takže i v případě toho, jak promyšlený a popsaný příběh je, záleží na tom, jaký si čtenář zvolí. Je tu opravdu mnoho různých konců stejného a přesto jiného příběhu.

V případě této knihy bych řekla, že jsou postavy trochu vedlejší. Není to tak, že by na ně autor úplně rezignoval a nesnažil se je popsat, ale spíše se jednalo jen o takovou obecnou charakteristiky než o jejich povahu. Jistý podíl má na tom určitě i to, že role postav se v jednotlivých verzích příběhů lehce pozměňovaly. Především to tak je podle mě proto, že tou nejdůležitější postavou, která v knize vystupuje, je sám čtenář. Ostatní postavy jsou spíše jen takové kulisy.

Celý příběh pak provází spoustu nádherných ilustrací. Na každé stránce malinké černobílé obrázky v duchu Halloweenu. Nechybí, ale ani nádherné celostránkové ilustrace. Ty jsou černobílé a občas se tam objevuje červená barva, která většinou znázorňuje krev. Tyhle obrázky znázorňují ty nejděsivější situace v knize a skvěle tak celý příběh doplňují.

Naposledy jsem četla gamebook, když jsem byla ještě dítě. Jsem proto moc ráda, že mi Nejhorší večírek tvého života připomněl, jak jsou tyhle knížky skvělé. V klasické knížce člověk nemůže ovlivnit, co hrdina udělá, ale v téhle do jisté míry ano. Protože on je ten hrdina.

Ačkoli nedám dopustit na klasické knížky, tak tento gamebook vám rozhodně můžu doporučit. Je to skvělý zážitek. Kromě toho, že si čtenář užije nádherný příběh, vlastně mnoho různých příběhů, tak je to i skvělý způsob jak se zbavit frustrace z toho, že v jiných případech nemůžeme nemožné chování hlavních hrdinů zvrátit.

Za poskytnutí knihy k recenzi děkuji nakladatelství Jota.
Knihu Nejhorší večírek tvého života můžete koupit ZDE.

6 komentářů:

  1. Vyzerá to ako dobrý príbeh a ako čitateľ mám rada, keď je kniha doplnená nejakým pekným grafickým spracovaním alebo ilustráciami :-)

    OdpovědětVymazat
  2. Gamebooky mě nikdy moc nebraly, ale v posledním půl roce se mi asi dvě takové knížky dostaly do ruky a vlastně mě příjemně překvapily. :)

    OdpovědětVymazat
  3. Gamebooky jsou super! Pár jsem jich už v ruce měla a byla jsem nadšená :-) Tuhle novinku jsem zaregistrovala, ale mám teď málo času, takže nestíhám :-)

    OdpovědětVymazat
  4. Já jsem nedávno hledala, jak se těmto knihám říkám :D Gamebook!! Musím si zase něco takového přečíst!! Děkuji za připomenutí :D

    OdpovědětVymazat
  5. Jsem ráda, že se ti líbila. Já jsem se fakt královsky bavila! :-)

    OdpovědětVymazat
  6. Tak tohle vypadá dost zajímavě ... škoda jen, že je můj readlist tak přeplněný :D

    OdpovědětVymazat

Děkuji za krásný komentář :)