11. 1. 2020

Pohádka na síti

Za devatero horami a devatero řekami znečištěnými plastem žil král Bořivoj III., jehož království bylo zadlužené kvůli online nákupům jeho drahé choti Ljuby IV. A stejně jako všichni královští rodiče přišli na geniální způsob, jak se zbavit dluhů. Stáhli si aplikaci před kterou chtěli najít manžela pro svou dceru Amálii. Jenže ještě dřív, než princ stačí přijet král s královnou zmizí a nad královstvím létá drak. Je teď na princezně Amálii a jejích kamarádkách, aby se vypořádaly se zlem, které přichází. 

Ještě než se pustím do samotného příběhu, musím zmínit ilustrace, které se objevují napříč celou knihou. A musím říct, že jsou opravdu různorodé. Některé jsou malinké a tak jednoduché, že jsou až roztomilé. Pak jsou tam větší, dvojstránkové. Ty jsou opravdu zajímavé. Přijde mi, jako by ilustrace sice zobrazovaly něco konkrétního, ale zároveň tak nějak abstraktně. Je to opravdu neobvyklé, ale rozhodně to zaujme a tak nějak se to ke knize perfektně hodí.


iPohádka se od klasických pohádek v mnohém liší, ale některé věci s nimi má společné. Třeba způsob psaní. I tahle pohádka je psaná v er-formě a figuruje v ní neviditelný vypravěč, který ví, co se děje kolem každé postavy.

Ze stylu psaní bohužel nejsem zrovna dvakrát nadšená. Autor se snažil, aby byl příběh vtipný. Jenže podle mě se snažil až příliš. Takže v důsledku nejen, že jsem se u knihy zrovna moc nenasmála, ale ani se mi nečetla zrovna skvěle. Příběh se spíš táhl, což není ideální pro žádnou knihu a obzvlášť pak pro takovou, která má působit komicky.

Ale nenechte se mýlit, on ten příběh skutečně vtipný je, ale podle mě knižní podoba brání tomu, aby se to projevilo na plno. U Karla Kováře je ten problém, že je zvyklý mluvit a ne psát. A mě přijde, jako kdyby celá kniha byly spíš poznámkami k nějakému jeho videu, než kniha, která by zkrátka měla být knihou.

Příběh se mi líbí, ale v knižní podobě zkrátka nemůže dosáhnout plného potenciálu a tak iPohádka, která by mohla být opravdu neskutečně vtipná působí chabě. V tomhle případě by skutečně bylo nejlepší, kdyby místo toho, aby dal Kovy iPohádce knižní podobu natočil video, kde by ji přehrál. Teprve pak by začala ta pravá zábava.

Jedná se o pohádku, takže i postavy jsou pohádkové. Žádného hlubokého popisu se v této knížce opravdu nedočkáme a i to málo, co autor prozradí je třeba brát s rezervou. Hlavním cílem Karla Kováře bylo vytvořit humornou pohádkou a tak postavy zkrátka nelze brát vážně. Každá má sice nějaké osobnostní rysy, které zůstávají, ale jsou záměrně dost přehnané a lehce se proměňují v závislosti na příběhu.

iPohádka se mi líbí. Je to opravdu skvělý nápad, ale bohužel ve špatném provedení. Za mě je to v knižní podobě docela průměrný příběh, což mě mrzí, ale sám o sobě příběh průměrný v žádném případě není. Naopak by mohl být naprosto úžasný, pokud by dostal hranou podobu.

Za poskytnutí knihy k recenzi děkuji nakladatelství Albatrosmedia - Albatros.
Recenze byla napsána pro Databázi knih.

1 komentář:

  1. Kdybych si někdy měla iPohádku přečíst, bude to proto, že mám docela ráda Kovyho jako Youtubera a navíc mě baví sledovat politiku, sociální trendy a tak...zkrátka ty věci, na které se v knize snaží Kovy poukázat, vytvářet paralely a tak. Ale neslibuji si od toho nic extra, přesně jak říkáš - nečekám tam ani dokonalý příběh ani nejvytříbenější sloh. :)

    OdpovědětVymazat

Děkuji za krásný komentář :)