10. 2. 2018

Dívka na kusy


Název: Dívka na kusy
Původní název: Girl in Pieces
Autor: Kathleen Glasgow
Žánr: Psycholigický
Počet stran: 416
Nakladatelství: Omega




Závažným tématům se většina lidí vyhýbá. Vlastně i hodně spisovatelů je do své tvorby nepřidává a když už tak jen okrajově. Například v detektivkách. Stane se vražda, zkoumá se motiv, ale většinou nejde o to odhalit nějaké hlubší rozpoložení vraha.

Knihy, které vypráví příběh, jež se skutečně dopodrobna věnují nějakému závažnému tématu můžeme tedy vidět jen málo. Ale přeci existují. A tou nejnovější, která se zabývá hned několika záležitostmi, o kterých většina lidí mlčí a snaží se dělat, že neexistují je Dívka na kusy.

Dívka na kusy je příběh o osmnáctileté Charlotte Davis, která si toho za svůj krátký život prožila víc než dost. Přišla v podstatě o všechny své blízké a zná pouze jediný způsob, jak tuto prázdnotu zaplnit. A není k tomu potřeba víc než jen tření kousku skla o kůži.

Je to jednoduché. Dalo by se říct, že řezání je pro Charlotte něco jako vysvobození. Jenže co když už si nechce volit tu snazší cestu, co když chce začít znovu? A hlavně jinak? Jenže jak by mohla odolat tomu vábivému hlásku úlevy, když jí život hází klacky pod nohy?

Příběh, jenž je dělen na kapitoly, vypráví sama hlavní hrdinka, Charlotte. Díky tomu čtenář může nahlédnout hluboko do její mysli a naprosto přesně vědět, s čím se hlavní hrdinka potýká. O všech jejích problémech, ale především o jejích pocitech. A o tom je tato kniha především o emocích.

Nevidím autorce do hlavy, ale podle mě má tato kniha primárně rozebrat něčí mysl, kousek po kousku a přiblížit ji čtenářům. Ukázat, jak se člověk potýká se závislostí, ať už je to závislost na řezání či na něčem jiném, v tak surové podobě, jak to jen jde. A možná někde v té hromadě deprese říct, že vždy je nějaké světlo a záleží jen na dotyčném, jestli ho může sledovat.

Předpokládám, že to byl autorčin záměr, protože přesně taková Dívka na kusy je. Každá stránka je nasáklá emocemi, které z knihy jednoduše prýští a čtenáři tak umožňují skvělý zážitek plný emotivních zvratů.

Přesto, že autorka skvěle vystihla velkou škálu emocí, trochu pozapomněla na děj. Ne, že by byl přímo špatný, ale dle mého názoru je dost předvídatelný. Popravdě je ta úplně nejzákladnější zápletka, také zápletkou pro mnoho dalších románů různých žánrů. Je však pravda, že propracování docela otřelé zápletky nebylo vůbec špatné. Možná tam bylo na můj vkus trochu moc náhod, ale jinak to bylo fajn. A jak už jsem řekla, v tomto příběhu šlo především o emoce, takže se menší opomenutí v dějové lince dá přehlédnout. Popravdě jsem si ho uvědomila až v momentě, kdy jsem začala přemýšlet o tom, co o knize napíšu.

Jak z recenze vyplývá, jsem neskutečně ráda, že jsem si knihu přečetla. Popravdě se jedná o dílo, které bych nejraději zařadila do povinné četby. Mám totiž dojem, že by mnoha lidem mohlo otevřít oči. I když je pravdou, že ten, kdo nechce procitnout, prostě neprocitne. Ale i tak. Určitě by byla přínosem.

Mě osobně dala mnoho podmětů k zamyšlení a jsem za to ráda. Ne, že bych to nějak výrazně potřebovala, ale podle mě nikdy neuškodí, když si připomeneme, že i nejtemnější temnotu dokáže prozářit paprsek světla, pokud mu to dovolíme. A mnoho dalších věcí, jež jsou napsány mezi řádky příběhu Charlotte Davis.

Jak už jsem řekla výše, byla bych ráda, kdyby si knihu přečetlo co nejvíc lidí. Nejen, že je dobře napsaná a stojí za přečtenou, ale podle mě by mohla někomu skutečně pomoci. Či popostrčit někoho, aby pomohl nějakému příteli.

Tohle je totiž příběh, který je nejen dobře napsaný, ale má v sobě hlubší poselství. Popravdě hodně knih má ještě další příběh, který je vyprávěn mezi řádky, ale tady h ohledat nemusíte, naservíruje se vám na zlatém podnose.

A fakt, že Dívka na kusy je prvotina od Kathleen Glasgow mě nutí uvažovat o tom, s čím přijde autorka dál. Tedy za předpokladu, že s něčím přijde. Protože přesto, že je tu prostor pro zlepší, ostatně ten je snad všude, jedná se o neskutečně povedenou prvotinu. A tak si můžu jen domýšlet, o kolik lepší bude autorčina následující tvorba. Doufám, že to někdy zjistím.

Knihu Dívka na kusy si můžete pořídit na internetové stránce nakladatelství Omega nebo na e-shopu knihkupectví Knihy Dobrovský.

2 komentáře:

  1. Čtu samé nadšené reakce, takže mám další knihu, kterou potřebuju :))

    OdpovědětVymazat
  2. Kniha vyzerá skutočne skvele spracovaná aj napriek nie práve ľahkej téme. Je skvelé, že vzinkajú aj takéto príbehy, osobne by som sa do knihy asi nepustila, nie som práve na takéto pomerne tragické témy, ale možno si ju niekedy kúpim práve na také tie ťažšie chvíle v živote :-)

    OdpovědětVymazat

Děkuji za krásný komentář :)