10. 12. 2017

Zimní lidé

Název: Zimní lidé
Původní název: The Winter People
Autor: Jennifer McMahon
Žánr: Thriller
Počet stran: 328
Nakladatelství: Omega





Mám ráda nadpřirozeno, ale duchům se většinou vyhýbám. Ne, že bych proti nim něco měla, ale jsem docela strašpytel a duchařiny většinou hraničí s horory. Nebo nejsou vůbec strašidelné, ale mají neukončený, zmatený konec. Takže jistější je se tomuto tématu vyhnout.

Občas mi to ale nedá a po knize s tématikou duchů sáhnu. Přesně takhle to bylo u Zimních lidí. Navíc to díky anotaci vyznělo tak, že duchové budou spíše než hlavním tématem vedlejším, tak proč to nezkusit? Nedalo se odolat.

V roce 1908 v městečku West Hall zemřela velmi podivnou smrtí Sara Harrison Shey. Aby toho nebyla málo, zemřela pouhých několik týdnů po své milované dcerce Gertie. Od té doby chodí po městě a lidé jí nechávají obětiny za to, že ušetří jejich život.  Ale tajemství, které obestírá smrt je mnohem složitější, než se na první pohled zdá.

V současnosti žije v tomto městečku i Ruthie se svou matkou a sestrou. Ruthie příběh o podivné smrti Sary Harrisonové nikdy nezajímal. Jednalo se jen o jen o jednu z mnoha povídaček, které si obvyklé městečka předávali z generace na generaci. Jediné co chce je odejít z tohoto bohem zapomenutého městečka a konečně začít žít.

Tohle vše se však změní, když se jedné noci vrátí domů a její matka Alice není k nalezení. Jako kdyby se vypařila. Ruthie se snaží postarat o sovu sestru Fawn a co víc - najít co nejdříve svou matku. Ale při jejím hledání, se zjišťuje na mnoho překvapivých odhalení které se týkají nejen přítomnosti, ale i minulosti.

Kniha je psána v er-formě, ale i tak ji nevypráví jedna osoba, ale více. O událostech v roce 1908 se dozvídáme díky deníkovému vyprávění Sary, Martinově vyprávění (Sařina manžela) a nesmí chybět ani příběh z Gertiina pohledu. V současné době štafetu přebírá Ruthie a Katherine, která se objevuje zhruba ve druhé třetině knihy.

Vypravěčů je tedy více než dost. Když jsem začínala číst, trochu jsem se obávala, že kvůli tolika úhlům pohledu budu zmatená, ale naštěstí se tak nestalo. Vlastně je to přesně naopak. Už dřív jsem zjistila, že příběh, který je vyprávěn ze dvou úhlů pohledu je lepší, než když je vyprávěn z jednoho. I když samozřejmě záleží na typ příběhu. Zimní lidé potvrdili, že to platí i u knihy, kde je příběh vyprávěn z pěti úhlů pohledu. Vlastně je to ještě lepší. Příběh je tak kompletnější a v tomto případě i napínavější a čtenář neustále otáčí stránku za stránkou, dokud nepřečte poslední slovo.

Příběh je skutečně návykový. Při čtení jsem neustále přemýšlela, jak je to vlastně ve skutečnosti se smrtí Sary a co má společného se zmizením Alice. Ale nepřišla jsem na to. Veškerá tajemství se odhalovala postupně, přesně v tu pravou chvíli. Přiznávám, že poslední kapitola vzhledem k dřívějším událostem byla předvídatelná, ale jinak jsem skutečně neměla nejmenší tušení, co přijde dál.

Musím ještě věnovat několik řádků konci. Jak jsem řekla, je docela předvídatelný, ale jedná přesně o jeden typ konce z těch, které mě znepokojují. Nebo ne znepokojují, ale nutí mě přemýšlet. Jinými slovy otevřený konec, který mi nedá spát. A jsem za něj skutečně ráda, protože k téhle knize se perfektně hodí.

Podtrženo sečteno, kniha Zimní lidé vypráví skutečně úžasný příběh, který stojí za přečtení. Jennifer McMahon je spisovatel, který rozumí svému řemeslu. Právě proto má na svém kontě velké množství knih a já doufám, že vyjdou v češtině. Možná budou mnohem více strašidelné, než Zimní lidé, ale v tomto případě si je přečtu, i kdybych měla další rok spát s rozsvíceným světlem.

Za poskytnutí knihy Zimní lidé k recenzi děkuji nakladatelství Omega. Knihu můžete zakoupit na jejich stránkách nebo na e-shopu knihkupectví Knihy Dobrovský.


2 komentáře:

  1. Ďakujem za tip, kniha vyzerá naozaj dobre a páči sa mi aj obálka. Tiež obvykle nečítam duchariny, ale toto vyzerá dobre :-)

    OdpovědětVymazat
  2. Tak toto mě zajímá, knihu tu vidím prvně a dost zaujala. =)

    OdpovědětVymazat

Děkuji za krásný komentář :)