28. 11. 2017

Shannarovy elfeíny

Název: Shannarovy elfeíny
Původní název: The Elfstones of Shannara
Autor: Terry Brooks
Žánr: Fantasy
Počet stran: 488
Nakladatelství: Omega






Minulý rok jsem přečetla první díl ze série Letopisy rodu Shannara – Shannarův meč a viděla první sérii stejnojmenného seriálu, který se dějově odehrával až po prvním dílu. A s příchodem druhé série přišla i knižní, tedy původní, verze té první. Protože mě zaujal jak první díl, tak seriálové zpracování, nebyl důvod váhat.

V příběhu se přesouváme o půl století dopředu. Právě v této době se do Čtyřzemí začíná vracet zlo. Dagda Mor a další démoni se snaží proniknout ze svého žaláře a podmanit si Čtyřzemí. Mají totiž tu nejlepší příležitost. Ellcrys, díky které byla země v bezpečí, začíná umírat. Pokud umře, nikdo a nic nezabrání zlu, aby proniklo napovrch.

Naštěstí je tu pořád naděje. Ellcrys může být zachráněna, ale pouze v případě, že její semínko bude doneseno ke Krvavému ohni, jehož polohu nikdo nezná. Navíc ho nemůže odnést jen tak někdo, ale pouze Vyvolená, která tento posvátný strom chrání.

Je tedy na na elfské princezne Amberle, aby zachránila celé Čtyřzemí. Otázkou však je, jestli bude dost odvážná a silná, aby zvládla tuto zodpovědnost nést a splnit tak svém poslání. Ale přesto, že tento úkol je jen a jen na ní, není v tom sama. Na její cestě ji bude provázet poloelf Wil, jež vlastní magické Elfeíny a druid Allanon.


Přímo na knize je napsáno, že pokud je Tolkien otcem moderní fantasy, pak Terry Brooks, autor Letopisů rodu Shannara, je jeho nejmilejším strýčkem. S tímhle vyjádřením jsem souhlasila již u prvního dílu a u druhého se nic nezměnilo.

Přesto, že Peter V. Brentt tím pravděpodobně nemyslel, že mají oba autoři velmi podobný styl psaní, tak je to tak. Pokud víte, jakým stylem píše Tolkien, víte i to, jakým píše Brooks.

Shannarovy elfeíny obsahují neskutečné množství popisů. Nepopírám, že jsou pro příběh důležité, ale osobně dávám přednost spíše dialogům a kratším popisovým pasážím, než těm delším. I když mi přišlo, že ve druhém dílu byly o trochu kratší, než v tom prvním, což jsem rozhodně uvítala.

Díky tomu se mi kniha četla i o něco lépe. S prvním dílem jsem se potýkala asi týden, než jsem ho přečetla. A rozhodně to nebylo tím, že by se mi nelíbil příběh. Zdlouhavé popisové pasáže nesnáším úplně nejvíce. Ale Shannarovy elfeíny jsem měla přečtené asi za dva dny. Popisy se zkrátily a celkově bych řekla, že byly napsány trochu lehčeji.

Amberle je vystrašená. Bojí se, protože na ní čeká nelehký úkol, ale také toho že nedokáže ochránit svůj lid před zlem. Ale právě její lid je tím důvodem, proč i přes sžíravou nejistotu udělá cokoli proto, aby ho zachránila.

Wil si není jistý, co má vlastně dělat. Do teď byl jen obyčejným půlelfem, který se chtěl stát léčitelem. Ale teď je něco víc. Je to Shannara a může ovládat magii pomocí elfeínů. Je tedy tím nejlepším, kdo může provázet princeznu na její cestě. Přesto, že se svého úkolu chopil celkem ochotně má stejný strach ze selhání jako Amberle.

Allanon je druid, což znamená, že může ovládat magii. Žije již mnoho let a tak ví věci, o kterých žádný jiný smrtelník nemá tušení. Prozrazuje je však po kouskách a velmi nerad, dalo by se říct, že si libuje v tajemství. Je to součást jeho tajemné a tvrdé slupky. Ale i stovky let žijící druid má slabiny.

Podobnost mezi Brooksovým a Tolkienovým příběhem byla v prvním dílu jasně patrná, ale v druhém naštěstí úplně vymizela. Brooks se vydal úplně jiným směrem a to je rozhodně dobře. Nerada bych četla nějakou nevydařenou kopii, když si můžu přečíst úžasný a originální fantasy příběh.

Jestli jste na to ještě nepřišli, miluji tuhle knihu. Vlastně sérii. Je naprosto úžasně promyšlená a plná nečekaných zvratů. Pokud máte rádi fantasy, nemáte nad čím váhat. Shannarovy Elefeíny je úžasná kniha.

V případě, že jste nečetli první díl, vám řeknu jediné. Nikdy není pozdě to napravit. Ale v tomhle případě byste asi klidně mohli začít i druhým, jelikož se zde moc událostí z prvního dílu moc zmíněno není. Ale kdo ví, jak to bude v dalších dílech.

Letopisy rodu Shannara byly původně trilogií, ale když se podíváte na Goodreads, zjistíte, že nezůstalo pouze u tří knih, vzniklo jich ještě mnohem víc. A jelikož je to úžasná série, doufám, že vyjdou všechny knihy, které mají s touto sérií něco společného, protože jsem si ji zamilovala v okamžiku, kdy jsem přečetla první díl a druhý mě v mé lásce k sérii jen utvrdil.

Za poskytnutí knihy k recenzi děkuji nakladatelství Omega.
Shannarovy elfeíny můžete koupit na stránkách nakladatelství nebo na e-shopu knihkupectví Knihy Dobrovský.

6 komentářů:

  1. Wow, knížku neznám, ale poměrně mě zaujala, ale co se fantasy týče, jsem vážně hodně vybíravá...:-D
    Každopádně krásná recenze! :)

    OdpovědětVymazat
  2. to vypada opravdu zajimave, taky jsem na to koukala, nejvic me zlakala ale nova obalka :-)

    OdpovědětVymazat
  3. Jsem ráda, že se ti kniha líbí, ale asi to nebude nic pro mě :D

    OdpovědětVymazat
  4. Výborná recenze :) Viděla jsem seriál a ten se mi opravdu líbil :) Ráda bych se proto pustila i do knih :)

    OdpovědětVymazat
  5. Já sleduji seriál a naprosto ho zbožňuji. Knížky ale zatím neplánuji. :)

    OdpovědětVymazat
  6. Já jsem se zatím zamilovala do seriálu, ke knihám jsem se ještě nedostala, ale mám je na seznamu.
    skvělá recenze.

    OdpovědětVymazat

Děkuji za krásný komentář :)