27. 9. 2017

Lidé, kteří mě znali

Název: Lidé, kteří mě znali
Původní název: People Who Knew Me
Autor: Kim Hooper
Žánr: Román pro ženy
Počet stran: 328
Nakladatelství: Omega






Lidé, kteří mě znali je kniha s velmi tajemnou anotací, která rozhodně zaujme. Ale rozhodující u mě byl názor jedné mé oblíbené autorky – Collen Oakley. Ta knihu nazvala ohromujícím debutem. Jelikož sama napsala úžasnou knihu, musela jsem zjistit, co se odehrává v knize, které dala tak vysoké hodnocení.

Pro všechny bylo 11. září tragédií. U Emily to nebylo jinak, ale pro ni to bylo něco mnohem víc. Způsob, jak beze stopy zmizet. Vzdala se svého života, svého jméno, všeho. A začala žít úplně jiným životem oproštěná od minulosti. Tedy skoro od všeho. Někdo jí v minulosti zůstal. Její dcera, pro kterou by udělala cokoli.

Po čtrnácti letech, kdy si Connie, kdysi Emily, užívá poklidný život jen se svou dcerou, se musí potýkat se životem ohrožující rakovinou. Connie tuší, že by to nemuselo dopadnout dobře, a tak se rozhodně vyrukovat s pravdou. S pravdou o své minulosti, kterou dávno nechala za sebou a nikdy se k ní nechtěla vracet. Ale teď, v zájmu své dcery, nemá jinou možnost.

V příběhu se střídá minulost s přítomností. Přesto, že není nijak označeno, která kapitola se týká minulosti a která přítomnosti, vůbec to nevadí. Autorce se povedlo udělat mezi dvěma časovými období hladký přechod, a tak nejen, že se příběhy navzájem doplňují, ale zároveň se v nich člověk krásně vyzná a nemusí si lámat hlavu s tím, jestli je to z Emilyiny (Connieiny) současnosti nebo minulosti.

Nejde jen o hladký přechod mezi minulostí a přítomností, ale Kim Hooper ve svém debutu dokázala udržovat jistou dávku napětí. Už jen tohle stačilo, abych se do knihy začetla a nedočkavě obracela jednu stránku za druhou.

Hlavní hrdinka Emily (Connie) je v knize dobře vykreslená, ale nejsem si jistá, jestli by taková žena mohla existovat i ve skutečnosti. Možná ano, lidé jsou různí. Dle mého názoru je tak trochu bláznivá. Její nápady jsou občas naprosto mimo mísu. Ale jinak je milá, nápomocná a starostlivá. Občas jí utečou nervy, ale to asi každému.

Právě na hlavní hrdince byl postaven celý příběh a ten ztratil na atraktivitě, když jsem si uvědomila, co je hlavní hrdinka zač. Asi do půlky knihy jsem se užírala zvědavostí, co se asi stalo v Emilyině minulosti, že chtěla nechat všechno za sebou a měla jsem mnoho teorií. Právě v půlce přišel zlom, kdy jsem si začínala budovat teorii, která se mi nezdála zrovna pravděpodobná, ale celá kniha k ní směřovala, a nakonec se potvrdila.

Přesto, že ze začátku vypadala kniha hodně nadějně, nakonec mě tak trochu zklamal. Příběh je sice dobře napsaný, ale z dějové stránky pokulhává. Jak už jsem zmínila, hlavní hrdinka se zachovala bláznivě, naprosto nelogicky a z tohoto jednoho rozhodnutí vznikl celý příběh. Příběh, který je v důsledku v podstatě o ničem.

Musím však uznat, že se autorce povedl aspoň zajímavá vedlejší linie, kdy Emily bojovala s rakovinou. Tam byl dán důraz na její psychiku a na důsledky, kterou má rakovina pro ni a její okolí, což byla nakonec asi ta nejdůležitější a nejreálnější část knihy.

Když to shrnu, kniha se skvěle čte, dobře se v ní orientuje a boj s rakovinou a jeho důsledky pro hlavní hrdinku jsou vymyšleny skvěle. Ale hlavní dějová linie mi jednoduše nesedí. Přijde mi to nereálné a nelogické, tudíž naprosto zbytečné.


Nejsem si tedy úplně jistá, co si o knize myslet. Osobně si bych řekla, že má mnoho kladů, ale jeden velký zápor, který klady nuluje. Nemůžu říct, že by to nebylo příjemné čtení, ale chyběla tomu nějaká rozumná pointa. Za mě je to tedy spíše podprůměrná kniha a nemyslím si, že se k ní budu někdy vracet. 

Za poskytnutí knihy Lidé, kteří mě znali k recenzi děkuji nakladatelství Omega.
Titul můžete zakoupit na jejich stránkách nebo na stránkách knihkupectví Knihy Dobrovský.

3 komentáře:

  1. Asi číst nebudu, ale recenze mě zaujala :)

    OdpovědětVymazat
  2. Kniha vypadá zajímavě obálkou, i když to není zrovna téma, které vyhledávám, příběh mě neláká.

    OdpovědětVymazat

Děkuji za krásný komentář :)