3. 6. 2016

Zázračný úklid – Pořádek jednou provždy

Název: Zázračný úklid – Pořádek jednou provždy
Původní název: Jinsei ga tokimeku katazuke no maho
Spisovatel: Marie Kondo
Žánr: ---
Počet stran: 190
Nakladatelství: Knižní klub




Obálka je jednoduše hrozná. Uznávám, že Zázračný úklid není bestsellerem jako takovým, ale přeci jen si mohli dát grafici na obálce víc záležet. To, že je to vlastně takový manuál, neznamená, že si nezaslouží krásnou obálku. Tady jsou prostě červené čáry přes sebe, které mají pravděpodobně vytvářet regál a uprostřed je osamocená rostlina, kterou nedokážu blíže identifikovat. K tomu naprosto obyčejný font písma, nálepka bestseller a hrozná obálka je na světě. V tomto případě doopravdy neplatí, že v jednoduchosti je krása. Na druhou stranu mohla obálka vypadat ještě mnohem hůř.

Vlastně jsem vůbec neplánovala knihu číst, byl to takový nápad okamžiku. Procházela jsem si novinky v knihovně a pak jsem ji viděla. Knihu o tom, jak správně uklízet, která je světovým bestsellerem. Prostě mi to nedalo, musela jsem zjistit, co je na té knize tak zvláštního, že dostala tuto nálepku.

Co by tak mohl čekat člověk v knize o uklízení? Ano, rady o tom jak uklízet. Upřímně jsem nečekala nic moc originálního, spíše takové ty běžné rady, co najdete v časopisech pro ženy nahrnuty do jedné knihy.

Když to vezmu podle zadní strany, má to být kniha napsána podle originální uklízecí metody KonMari, kterou vymyslela Marie Kondo, odbornice na uklízení, kterou si lidé najímají na to, aby jim poradila jak si uklidit dům. A právě to radí i čtenářům v této knize. Chce lidem říct, jak si uklidit dům jednou provždy a žít díky tomu šťastný život.

Zázračný úklid je rozdělen do pěti velkých kapitol a každá z těch kapitol je rozdělena na části, dalo by se říct na podkapitoly. V knize je snadné se orientovat díky obsahu a rejstříku. Pokud člověk hledá jen určitou kapitolu nebo určitý výraz, snadno jej nalezne.

Většina knihy je psána takovým oznamovacím stylem. Jako kdybyste četli manuál, i když přeci jen trošku jemnějším stylem. Navíc jsou do autorčiných rad hojně zapojeny příběhy z jejího dětství nebo osobní zkušenosti z návštěv domů jejích klientů.

Opravdu nechápu, proč je kniha považována za světový bestseller. Většina rad, které autorka dávala, mi přišli jako věci, které dělám jako naprosto samozřejmé. Celkově jsem tam vlastně nenašla nic nového, spíše šíleného. Vytrhávat stránky z knih a zbytek knihy vyhodit? Zdravit dům? Děkovat botám za dobře odvedenou práci? Tohle všechno a ještě pár dalších věcí mi přišlo naprosto mimo mísu a tak jsem během knihy opravdu pochybovala o autorčině zdravém rozumu.

Pokud máte problém udělat si doma pořádek, jsem si jistá, že vám tahle kniha pomůže. Opravdu je tu plno důležitých rad, které se vám určitě budou hodit v uspořádávání věci. Ale musíte ignorovat zbytek té knihy. Svým způsobem autorka ví, o čem mluví, kdyby nevěděla asi by byla těžko uznávaná expertka na úklid. Ale přirovnala bych ji asi k šílenému vědci.  Má dobré postřehy, ale žene to do extrémů. Do extrémů, které by žádný rozumný člověk neopakoval. Takže rady o tom jak si uklidit jsou dobré a příběhy zajímavé, ale opravdu by bylo nejlepší soustředit se pouze a jen na faktickou stránku věci a autorčino zdravení domu vynechat. Nechcete přece, aby vás sousedi zavřeli do blázince jen proto, že se bavíte se svým majetkem.

14 komentářů:

  1. Tak tato recenze mě pobavila. Opravdu bych nechtěla skončit v blázinci tak že se této knize asi vyhnu obloukem. =D
    Jinak ale obálka mi nepřipadá tak špatná a ta rostlina bude asi Bonsai. =)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Sice to nebyl záměr, ale i tak děkuju :D Bonasai by to mohla být... mě přijde, jako kdyby už tou obálkou autorka hlásala, zbavte se všeho.

      Vymazat
  2. Tak tuhle recenzi jsem přečetla výjimečně celou, protože zrovna tahle kniha mě zajímá. A docela mě pobavila. Ta recenze, ne ta kniha :D Co se týče obálek knih, tak je jasný, že každý má svůj vkus a že neexistuje recept na dokonalou obálku, která by se líbila všem. Podle mě je tato obálka hezká, prostá a jednoduchá a nic přeplácaného by se na ni nehodilo. Bestseller je to proto, že lidi jsou bordeláři, jednoduchý jak facka :D Musíš brát v potaz, že je to Japonka a Japonci uvažujou o dost jinak než Evropani. Jako vytrhat si zajímavý stránky z knih a zbytek vyhodit mi přijde taky už dost šáhlý, ale tím určitě neměla na mysli beletrii. Na zdravení domu mi nepřijde nic špatnýho :D Kolikrát dojdu dom, odemču svůj pokoj a jenom zvolám "čááu, jsem doma, chyběla jsem Ti?" :D :D i když mě tam nikdo nečeká, jenom moje milovaná postel :D Děkovat botám jsem sice ještě nezkoušela, až odvedou nějakou výjimečně dobrou práci, ráda jim bez problému poděkuju :D Asi si tu knížku půjdu půjčit, zajímaj mě další ty věci, co jsou podle Tebe úplně mimo mísu :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To je asi jediná recenze která pobavila víc lidí, aspoň u mě :D
      V tom, že Japonka uvažuje jinak než Evropanka máš pravdu. Nad tím jsem ani nijak moc nepřemýšlela...
      Ale beletrii na mysli měla, ona myslela celkově všechno.
      Netvrdím, že já to nedělám. Kolikrát přijdu padnu do postela a řeknu: "Tak moc si mi chyběla." Ale přijde mi prostě pitomý zdravit každý kus nábytku a všemu děkovat.
      Určitě si ji přečti. Jak sama říkáš, co může připadat divné mě, může připadat tobě naprosto normální.

      Vymazat
  3. Zrovna dneska jsem uklízela jako každou sobotu :) Ale nějaké rady a tipy na efektivnější úklid by se určitě hodily :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já mám dojem, že uklízím pořád. Především, když se mám učit nebo psát recenze :D

      Vymazat
  4. Ta obálka se mi líbí... :) Já nevím, fakt mi nepřijde nějaká hrozná... :D Kniha mě nikdy nijak zvlášť nezaujala (a po tvé recenzi se jí asi opravdu obloukem vyhnu, pokud nechci, abych se pak naprosto cítila jako bordelářka :D jenže dvoupokojový byt, kde bydlí čtyřčlenná rodina prostě nejde uklidit, vždycky se to vrátí do původního stavu...) a nějak myslím, že si každý člověk musí najít svůj uklízecí systém, podle něhož se bude řídit - ale možná tu knihu koupím mamce, to by byl taťka určitě nadšený... :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Je to prostě na individuálním názoru :D Všechno jde uklidit, jen si moc líná :D Pomsta je sladká, že? :D

      Vymazat
  5. "Vytrhávat stránky z knih a zbytek knihy vyhodit?" To je zločin! Bože, tahle kniha mě upřímně irituje od momentu, kdy jsem o ní a o její náplni slyšela poprvé, přišlo mi to cvaklý, ale tohle je moc :D Neříkám, že nemám ráda pořádek, ale všechno má svoje meze.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Souhlas, souhlas a souhlas. Člověk, který dobrovolně zničí knihu nemá nárok na to, aby nějakou psal.

      Vymazat
  6. Na knihu jsem už spoustukrát v knihkupectví koukala, a opravdu si ji musím přečíst. Sice některé části vypadají opravdu nenormálně, ale něco zase vypadá docela dobře. Člověk jako já prostě musí vyzkoušet vše, co by mohlo pomoct :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Za zkoušku nic nedáš :) I když bych tentokrát fakt doporučila knihovnu místo knihkupectví :)

      Vymazat
  7. Díky této knize a autorčiným kurzům prý plno lidí změnilo život, takže tak hrozná nejspíš nebude. Úplně nerozumím tomu, že po jedné recenzi napíše plno lidí, že si jí radši ani nepřečtou. Tak si přečtěte další recenze, ne? Není to bestseller pro nic za nic.
    Ale proti tvé recenzi nemám nic, knihu jsi četla a máš na ni názor, to je v pořádku.
    A vytrhávání stránek knih, to samozřejmě připadá bláznivé i mně. Knihu bych raději poslala do antikvariátu k novému majiteli, který by ji měl třeba rád :)
    S pozdravem,
    M.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Netvrdím, že její způsob nefunguje. Určitě mnoha lidem pomohla zbavit se zbytečných věcí, což je skvělé. Ale podle mě se časem začnou věci stejně kupit...
      Možná je četli. Já čtu taky několik recenzí na jednu knihu. Občas to v komentáři u nějaké recenzi zmíním, občas ne.
      Přesně! Darovat, prodat, dát do antikvariátu... cokoli lepší než knihy zničit a vyhodit do kontejneru!

      Vymazat

Děkuji za krásný komentář :)