13. 2. 2016

Fifty Shades of Grey

Název: Padesát odstínů šedi
Původní název: Fifty Shades of Grey
Žánr: Romantický/Erotický
Země: USA
Délka: 124 minut
Rok: 2015






Fifty shades of Grey je nejprodávanější erotický román, tedy pokud je mi známo. Půlka lidí román nenávidí a půlka zbožňuje. Aspoň tak to vnímám podle toho, že ve veškerých recenzí, co jsem četla, byla kniha buď hodně vychvalovaná, nebo hodně shazovaná. Ale ať už dobrá nebo špatná, publicita je pořád publicita. A jak by příběh mohl získat ještě víc popularity a tím pádem víc vydělat? Přeci filmem a právě ten vstoupil do kina v únoru 2015. A já jsem prostě neodolala. Bylo mi jasné, že to s největší pravděpodobností bude stejná, ne-li větší, kravina jako kniha, ale jednoduše mi to nedalo. Naděje umírá poslední, ne?

Opravdu to byl experiment. Jelikož patřím do té půlky, která nechápe, jak kniha mohla spatřit světlo světa, nedávala jsem filmu velké naděje. Jenže občas se dějí zázraky typu, že z naprosto skvělé knihy je naprosto příšerný film, tak proč by to nemohlo být naopak? Přeci jen scénáristé, herci, správné prostředí a spousta dalších věcí by to mohlo aspoň trochu zachránit.

Popravdě pochybuji, že je někdo, kdo by aspoň v obrysech netušil o čem film je, ale přeci jen je to recenze a bez toho, aby tu byl popsán děj, by to nebylo ono. Film je tedy o tom, že Anna Steelová jde místo své spolubydlící Kate vyzpovídat úspěšného, mladého a pohledného obchodníka Christiana Greye. Christianovi padne Anna do oka, a i když jí prosí, aby se od něj držela dál, on sám to nedokáže. A právě tak začíná Annin vztah s Christianem, který je neobvyklý.

Řekla bych, že filmová Anna do slova a do písmene odpovídala knižní Anně. Ustrašené „ošklivé“ káčátko. Je šíleně naivní a to od začátku do konce. V některých scénách působí odvážně, ale mě přijde jako by to jen hrála. (Což je vzhledem k tomu, že je to film pochopitelné. Ale buď je Annina představitelka špatná herečka a nedokáže to skrýt, nebo i ona sama prokoukla Anninu postavu.)

Jamie Dornan je úžasný a v obleku vypadá opravdu skvěle, ale přiznejme si, že na roli Christiana se jednoduše nehodí. Chybí mu jakýsi chlad, který je součástí Christianovi osobnosti. Ale to jsem odbočila, zpátky ke Christianovi jako k postavě. Je to sebevědomý muž posedlý kontrolou a je prostě skvělý. Povahově to byl rozhodně lepší Christian než v knize, akorát mu chyběl ten chlad.

Jak už jsem zmínila na začátku je film natočen podle knihy Fifty Shades of Graye, která původně byla fanfikcí na Twilight ságu. Fakt, že kniha bývala fanfikcí je jasně vidět. Jazyk, neustálé opakování slov, neodůvodnitelná rozhodnutí a tak bych mohla pokračovat. Jestli se mi tahle kniha ještě někdy dostane do ruky, asi to s ní nedopadne příliš dobře.

Film je o trochu lepší než kniha, ale pořád je to katastrofa. Kdybych měla ohodnotit film jednou větou, použila bych právě tuhle, situaci vystihuje naprosto přesně.

Věc, která mi na filmu hodně vadila, bylo ustřihnutí scény a pak puštění další, mezi nimiž bylo pouhých pár sekund. Působilo to nepřirozeně a otravně.  Na to navazuje i fakt, že celý film šel hrozně rychle dopředu. V jednu chvíli jste u Christiana, pak u jeho rodičů a najednou u Anniny mámy. Jednoduše jako kdyby někdo přepínal slajdy k prezentaci s občasným vynecháním nějakého snímku, místo toho, aby promítal film.

Abych nebyla jen negativní, je tu i pár věcí, které bych ráda vyzdvihla. V první řadě soundtrack. Hodně lidem se písničky k filmu nelíbilo, ale mě ano a navíc mi přišlo, že tam přesně sedí. A pak samotný začátek filmu s Christianem, to bylo tak úžasně udělané, že jsem díky tomu nabyla dojmu, že film bude opravdu něco lepšího než kniha.

On tedy byl lepší než kniha, ale to je hlavně zásluha toho, že ve filmu nebyly Anniny myšlenky, ve kterých se snad stokrát ozvalo slovní spojení moje vnitřní bohyně, z čehož se mi stavěly vlasy na hlavě. A celkově jsem vlastně ve filmu byla ušetřena jazykové stránky a některých scén, ale ten děj se evidentně nijak vylepšit nedá.  Na druhou stranu zatímco knihu už v životě nechci vidět, na tohle se koukat dá, i když bych asi opětované zhlédnutí opravdu nedoporučovala a vyhledávat ho nebudu.

Pokud vím, tak druhý díl by se měl v kinech objevit v únoru 2017. Ale popravdě si tím nejsem vůbec jiná, jelikož se to pořád mění. Ale někdy nejspíš doopravdy bude, protože jsem si jistá, že zrovna na tomto filmu všichni vydělají balík. No a až se objeví, tak se na něj podívám. Jsem jednoduše zvědavá a nepoučitelná. Navíc se procvičím v psaní negativních recenzí. Ale kdyby nějakým zázrakem nebyl, truchlit určitě nebudu.

10 komentářů:

  1. Knihy som nečítala a ani to neplánujem a čo sa týka filmu, videla som nejaké útržky, ale nechytilo ma to :D Toto nie je nič pre mňa, príde mi to ako dosť prvoplánový príbeh :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Přemlouvat tě vážně nebudu, protože to za ten čas doopravdy nestojí :D Je to příšerný příběh, ale prostě zvědavost je zvědavost :D

      Vymazat
  2. Popravdě jsem jedna z těch, co knihu nikdy nedočetla, jen kousek první kapitoly a pak jsem to vzdala. Na film jsem ani nešla.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nejsem si jistá jak je to možné, ale já sem přečetla všechny tři díly, i když to bylo vážně příšerné :D

      Vymazat
  3. Asi si tu knížku do budoucna přečtu, možná se i podívám na film, ale... tak se mi zdá, že jak to pořád oddaluji, dojdu k celé sérii ve čtyřiceti, což bude nejspíš úplně optimální. :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nedivím se, že to oddaluješ :D Spíš asi v devadesáti aby ti netrvalo dlouho na ten zážitek zapomenout :D

      Vymazat
  4. Z komentujících jsem asi jediná, co knihy četla. Nemůžu říct, že je nenávidím, ani že je miluji. V té době to pro mě prostě byla fajnová odpočinková a nenáročná četba. Nic víc se v tom ovšem hledat nedá. Na film jsem se ze zvědavosti koukla a moc se mi teda nelíbil. Hlavní představitel mě dost zklamal. Moc jsem z toho necítila tu chemii mezi hlavním párem, jako v knize.. Pochopitelně, jako ty, se i já ze zvědavosti kouknu také na následující filmy.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mě v těch knihách vadil hlavně styl psaní. Jak o i dějově knihy nebyly nic moc, ale ten styl psaní to zabil.
      Ono to celkově bylo dost rychlé, nedalo se to rozvinout.

      Vymazat
    2. Pro mě byl film opravdu propadák, takže knihu neplánuji číst už vůbec :D

      Vymazat
    3. Ani nevím, žes film viděla, ale kniha je mnohokrát horší...

      Vymazat

Děkuji za krásný komentář :)