16. 12. 2022

Ženy v dějinách filozofie

Každý člověk už někdy slyšel jména velkých filozofů, a to bez ohledu na to, zda filozofie spadá do oblasti jeho zájmů. Ale co filozofky? Dokáže někdo z hlavy vůbec nějakou jmenovat? Málokdo. Skoro to vypadá, jako kdyby se ženy filozofii nevěnovaly, nebo v ní minimálně nezanechaly žádnou stopu. To je však omyl, z kterého všechny vyvede kniha Královny filosofie, jenž představuje dvacet významných filozofek.

Královny filosofie je populárně naučná kniha, čemuž odpovídá styl psaní. Autorky se nevyjadřují extra odborně, ale snaží se naopak čtenářům jednoduše zpřístupnit informace o filozofkách. I tak bych uvítala, kdyby odkazy na díla filozofek a jejich citace byly v poznámce pod čarou a nikoli v textu, jelikož to působilo rušivě.

Kniha tedy představuje dvacet filozofek, jejich život a dílo. Jedná se o přehledovou literaturu, takže u žádné z filozofek není možné obsáhnout úplně celou tvorbu. Ale trochu mě mrzí, že se u některých se autorky soustředily spíše na jejich život a filozofie byla zmíněna hodně povrchově a u jiných se zase soustředily pouze na jedno dílo a jedno téma. Čekala jsem, že kniha zmapuje všechno, čím se dané filozofky zabývaly, a ne jen jednu část. I kdyby to nebylo do detailu, dalo by to tak podle mě komplexnější náhled na ně.

I vzhledem k úvodu knihy mi přišlo, že autorky záměrně vybíraly filozofky a jejich díla, která toho měla co nejvíc společného s rovností a s ženskými právy. Použít takový klíč při výběru dvaceti filozofek z mnohem většího celku určitě adekvátní, ale zmínila bych to v rámci názvu, jelikož takhle jsem čekala mnohem širší tematický záběr.

Musím ale vyzdvihnout, že na konci knihy je k jednotlivým autorkám doporučená literatura pro další zkoumání, a to primární i sekundární. Opět se to však týká těch názorů, které byly probírané v knize, ale nic k dalším oblastem jejich zájmu. Skvělé je i to, že následuje výčet dalších filozofek, které se už do této knihy nevešly.

Celkově se mi líbí, že mi kniha představila filozofky, o kterých jsem buď nikdy neslyšela, nebo jsem věděla o jejich existenci, ale netušila jsem, čím se ve své práci zabývaly. Díky knize jsem objevila pár filozofek, jejichž teorie mě zaujaly a určitě si o nich vyhledám další literaturu.

Mrzí mě však určitá zaměřenost jen na jednu oblast filozofie a to, že v některých případech byl dán prostor spíš životu filozofky než jejímu dílu či pouze jednomu dílu z mnoha. Určitě by šlo knihu zpracovat více všestraněji, aby nabídla ještě obecnější přehled.

Královny filosofie je ale podle mě skvělá kniha pro všechny, kdo se chtějí něco dozvědět o filozofkách a zároveň se nechtějí probírat hromadou odborné literatury. Je to krátké, přehledné a zajímavé. Pro ty, kdo mají filozofii jako zábavu, teprve ji objevují nebo si chtějí zvýšit povědomí o filozofkách, je to perfektní.

Za možnost zrecenzovat knihu a podívat se tak na filozofii z úplně jiného úhlu pohledu než obvykle děkuji e-shopu Megaknihy.

Knihu Královny filosofie můžete zakoupit ZDE.

Pokud chcete vědět, jaké další tituly vyšly u nakladatelství Ocelot, a co se v nejbližší době chystá, navštivte stránky nakladatelství.

Žádné komentáře:

Okomentovat

Děkuji za krásný komentář :)