31. 7. 2016

Dcera

Název: Dcera
Původní název: The Heir
Autor: Kiera Cass
Žánr: Young Adult
Počet stran: 356
Nakladatelství: CooBoo







Obálky knih od Kiery Cass jednoduše miluji. Na všech jsou opravdu nádherné šaty a jinak tomu není ani u Dcery. Ve středu obálky je Eadlyn s opravdu nádhernými šaty. Vlastně mi přijdou lepší, než ty na obálkách Selekce, Elity a První. Nejsou tolik nařasené. Další věcí, která se nezměnila, jsou zrcadla v pozadí. A vlastně se mi líbí obálka i celkově, jelikož je laděná do tmavě modré a já tmavě modrou miluji.

Přesto, že Selekce by mohla být napsána mnohem lépe, tuto sérii miluji. Autorka má úžasný styl psaní a každý díl Selekce je příjemný a oddechový. Proto jsem jako většina neodolala a rozhodla si přečíst pokračování této série, Dceru.

Předpokládala jsem, že kniha bude podobná předchozím dílům. Stejný styl psaní, jednoduchý příběh a nádherné šaty. Samozřejmě s tím, že už se to nebude točit kolem Americy, která mi v předchozích dílech lezla na nervy. A abych byla upřímná, 35 kluků, kteří se „rvou“ o princeznino srdce zní mnohem lépe než 35 dívek, které se snaží udělat na prince dojem.

Právě o tohle jde totiž v nové selekci. Dcera Maxona a Americy, princezna Eadlyn, přistupuje na konání selekce, aby svým rodičům trošku ulehčila život. Ale představa 35 kluků v jejím domově se jí vůbec nezamlouvá. Natož manželství s jedním z nich. A tak se Eadlyn rozhodně, že jednoho po druhém odstraší tak, že sami ze selekce nakonec odejdou. Jenže její plán se dost zkomplikuje…


Až na nové postavy a nový příběh se v podstatě nic nezměnilo. Autorčin styl psaní je pořád čtivý, o čemž svědčí i to, že mě kniha naprosto pohltila. K tomu, abych ji odložila jen na pár hodin, jsem se musela prakticky přemlouvat. Kiera Cass prostě umí čtenáři příběh podat.

Styl psaní je jedna věc a příběh druhá. Přesto, že se mi Dcera líbí, tak příběh rozhodně není perfektní. Stejně jako v předchozích dílech jsou v ní menší mušky, ale vlastně bych řekla, že je příběh lepší. Tím, že to nevypráví soutěžící v selekci, není zas až tak nepředvídatelný, ale především tu není žádný milostný trojúhelník.

Jedna věc se ale bohužel nezměnila a to nesnesitelnost postav. Doufala jsem, že s novou selekcí přijdou snesitelnější postavy, ale u některých o tom dost pochybuji.

Eadlyn rozhodně není po matce, to ale neznamená, že nemá špatné vlastnosti, které si zcela evidentně odporují s jejími dobrými vlastnostmi. Dalo by se říct, že je sobecká. Chce, aby si mohla žít svůj život bez ohledu na to co způsobí království, ale na druhou stranu se o jeho osud jako budoucí panovnice zajímá docela dost. Další věc, která mě na ni šíleně irituje je to, že v jedné vteřině někoho nenávidí a v druhé ho prosí, aby ji líbal. Musím však přiznat, že má odvahu, ráznost a tvrdohlavost, která se bude budoucí královně rozhodně hodit.

Kile žije s královskou rodinou pod jednou střechou už od svého narození. Ale jediné co chce je zmizet a žít svůj život. Přesto mi přijde, že svou nechuť být v paláci nedává nijak extra najevo. Většinou je chytrý, šarmantní a hledí si svých zájmů. Vlastně jako na jedné z mála postav na něm neshledávám nic otravného, ale docela by mě zajímalo, co se odehrává v jeho hlavě. Možná bych to pak viděla jinak.

Henri je naprosto úžasný kuchař, ale to je bohužel všechno, co o něm vím. Nemluví stejnou řečí jako Eadlyn a tak je jejich komunikace přes překladatele dost komplikovaná. Člověk nemá možnost poznat, jaký ve skutečnosti je, když jeho myšlenky musí tlumočit někdo jiný. Na první pohled však působí mile a nevtíravě.

Jako ve všech předchozích dílech se příběh odehrává v paláci, ale tentokrát je zde naprostá pohoda. Mezi 35 dívkami a 35 chlapci je jednoduše rozdíl. S kluky je v paláci klid. Nikdo si netrhá šaty ani neláme nehty, naopak tam vládně příjemná atmosféra. Tu bohužel trochu narušují nepokoje v království, ale nic nemůže být ideální.

Ať uvažuji, jak uvažuji, nedokážu přijít k jinému závěru než k tomu, že je Dcera lepší než Selekce, Elita i První. Jsou to krásné knihy, které by se daly ještě vylepšit. Ostatně prostor po zlepšení je i u Dcery. Ale příběh je tu trošku komplikovanější, zamotanější a na rozdíl od Selekce mi nebylo od první řádky jasné, s kým hlavní hrdinka skončí. I když samozřejmě mám vytipované čtyři kluky, které by s ní mohli skončit.

Podle mě je tedy Dcera zatím z celé série nejlepší a rozhodně se k ní, stejně jako k celé sérii, hodlám v budoucnu vrátit. Je to totiž opravdu příjemné čtení, ve kterém se mísí originální nápady s neoriginálními a třeba zrovna na léto je to opravdu skvělé. I když Dcera se bude číst dobře v jakémkoliv ročním období.


Upřímně bych si ji přečetla nejradši hned znovu, jelikož umírám zvědavostí, s kým Eadlyn nakonec skončí. Pravděpodobně by mi to asi vůbec nepomohlo, ale možná bych našla nějaké náznaky, díky kterým bych mohla pravděpodobné kandidáty na Eadlynino srdce zužit. Ale jak se znám, ponořila bych se do příběhu a úplně bych to zapomněla sledovat. Takže mi zbývá jen jediné, počkat si na další díl, který snad bude aspoň tak dobrý, jako Dcera.

Za poskytnutí knihy k recenzi mnohokrát děkuji internetovému knihkupectví Martinus.
Knihu si můžete koupit ZDE.

14 komentářů:

  1. Můj názor už víceméně znáš :D Taky už víš, že já fandím Kilovi nebo Henrimu.. I když pochybuji že to bude Henri, když neumí stejnou řeč.. Sakra, deprimuje mě, že ty už to víš :D
    Dcera asi nebyla dokonalá, ale pro mě ano, protože prostě.. je to další Selekce, a navíc úžasný styl psaní a postavy.. Já nevím, nedá se to nemilovat :D I když Eadlyn byla pekelně otravná..

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. A já Kileovi :D Hele mě taky deprimuje, že vím, kdo s ní skončí. Proč čtu spoilery??? :D
      Styl psaní je prostě úžasný a Eadlyn je úžasně otravná :D Ale v porovnání s otravností Kileovi sestry...

      Vymazat
    2. Protože když na ně narazíme, prostě neodoláme :D Když jsem si přečetla spoiler k Labyrintu, nenáviděla jsem se za to :D
      To máš pravdu :D

      Vymazat
    3. Jo... jsme... no já jsem Beznadějná a ty Nepoučitelná :D

      Vymazat
    4. To nás skvěle vystihuje :D

      Vymazat
    5. Tak si tak přejmenuj blog a uděláme společný Facebook :D

      Vymazat
  2. To vypadá jako supr oddychovka :)

    OdpovědětVymazat
  3. Súhlasím, obálka je naozaj krásna a vydarená, tiež sa mi páči :-) Avšak obsahovo neviem posúdiť, mne akosi ani Selekcia veľmi nesadla, skončila som na druhom diele a neplánujem čítať knihy ďalej. Každopádne je super, že tebe sa kniha čítala dobre a páčila sa ti :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Docela by mě překvapilo, kdyby ti Selekce sedla. Ale o obálkách se opravdu nedá diskutovat, jsou překrásné :)

      Vymazat
  4. Já se netajím tím, že pro mě Dcera byla prostě zklamáním a tak trochu by mi nevadilo, kdyby autorka zůstala u původní trilogie. Bylo to prostě ušité horkou jehlou. Poslední díl se mi líbil o trochu více, ale stále to nebyla žádná hitparáda.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mě se na jejích knihách líbí především to, jak jsou napsané. Díky tomu pravděpodobně přehlížím předvídatelnost děje.

      Vymazat
  5. Nečetla jsem ani jeden díl ze série, protože se z toho stal takový boom, až mě to odradilo. Docela mě překvapilo, že autorka trilogii nadstavuje dalšími třemi díly - chápu, že knihy měly úspěch, ale je to vážně dobré? No, podle tvé recenze chybu neudělala a možná jsi mě právě nalákala k přečtení této knihy - i když původní trilogie mě skutečně neláká :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mě to naopak většinou donutí přečíst si knihu, kterou jsem původně ani neměla v plánu :D Tohle nastavování také moc nemusím, ale řekla bych, že v tomto případě to dopadlo docela dobře. Dcera má sice hodně daleko dokonalosti, ale je to prima oddechové čtení :)

      Vymazat

Děkuji za krásný komentář :)