Pages

Praxe, praxe, praxe

Původně jsem neměla v plánu tenhle článek vůbec psát, ale trochu jsem přemýšlela a nakonec si řekla proč ne. Možná někdo z vás bude mít podobný názor na praxe.

Ještě než se pustím přímo ke konkrétním praxím, které jsem musela během školního roku absolvovat, chci říct, že se mi praxe nelíbí. Způsobuje akorát problémy. Člověk týden není ve škole a musí dopisovat hromadu učiva a dopisovat testy o kterých ani neví. A pak jen může brečet nad tím, jak se mu zhoršil průměr.

Praxe na městském úřadu

Ale abych mluvila konkrétně. Letos jsem absolvovala dvě individuální praxe. Ta první byla na městském úřadě, což dává smysl vzhledem k tomu, že studuji Veřejnosprávní činnost a vlastně mám i z praxe známku do předmětu Veřejná správa.

Praxi jsem měla v prosinci minulého roku těsně před prázdninami. Ten termín mi vyhovoval hlavně proto, že se ten týden skoro nic nedělalo, takže nehrozilo, že zameškám tolik učení a testů. Prostě skvělý čas.

Každý den jsem byla na určitém odboru, kde jsem dělala nejrůznější práce. Skartování, třídění, skenování, zapisování, razítkování... prostě nic složitého. Jednoduché práce, které podle mě dělají sekretářky. Na některých odborech toho bylo víc na některých nebyla pro změnu práce žádná, takže jsem si s lidmi, kteří tam pracovali jenom povídala. Některé rozhovory byly vážně zajímavé (ani se netýkaly praxe), ale jiných jsem se dost nudila. Ale lidi byly fakt milí, pořád mi nabízeli čaj, kávu nebo cukroví. Musím však říct, že nejlepší na téhle praxi bylo, že jsem byla doma opravdu brzy. Jinými slovy, tuhle praxi si příští rok s radostí zopakuji.

+ Milí lidé
+ Lehká práce
+ Brzký návrat domů
- Nuda 

Praxe v prodejně 

Druhou praxi jsem absolvovala dva týdny zpátky. Jednalo se o to, že jsem prodávala ve školní cukrárně/pekárně. A než se zeptáte, tak s mým oborem to nemá nic společného a ani nevím, že bychom za to dostali známku. Jen potřebují někoho, kdo jim tam bude prodávat výrobky, co udělají učni. Asi proto za to dostaneme zaplaceno... symbolicky. Jak jsem byla u první praxe nadšená z termínu, tak tenhle byl příšerný. Nejen, že to bylo v době, kdy jsme se učily na plno, ale ještě ke všemu to byl už konec května, kdy jsem panikařila kvůli známkám.

Samotná praxe byla příšerná. Samotné prodávání mi vůbec nevadí, ale problémem byly lidi... tedy někteří. Pekaři a cukráři byly v pohodě, s těmi jsem si rozuměla. Horší to bylo s jejich mistrovýma a celkově s dospělými (nevím, jak jinak je nazvat, aniž bych jmenovala, co přesně dělali), ale tam záleželo na tom s kým jsem zrovna mluvila. Ale nejhorší bylo, že si člověk nemohl vytvořit vlastní systém. Pořád tam po nás něco chtěly, do všeho se pletly a akorát nám v tom dělali zmatky.

Nejhorší na téhle praxi bylo, že jsem tam stála celý den na nohou. Vždycky když jsem přišla domů, což bylo mimochodem opravdu pozdě, sedla jsem si a už se nezvedla. Nebo vlastně zvedla, jelikož jsem nedokázala sedět. Měla jsem v nohou opravdu šílené křeče. Myslela jsem, že se zblázním. A teď se jen modlím, abych nemusela do pekárny i příští rok. Snad budu mít místo ní praxi v bufetu, když už musí nějaká být. 

+ Koupila jsem si hned ty nejlepší zákusky 
+ Peníze (i když jen symbolické) 
+, - Lidi 
- Neustálá kritika 
- Nuda 
- Bolavé nohy 
- Pozdní příchod domů 

Myslím, že je vám asi jasné, kterou praxi jsem si užila a kterou jsem v podstatě protrpěla. Přemýšlela jsem, že bych se rozepsala trochu víc, ale zase bych nechtěla aby se v tom někdo poznal (zvlášť když píšu pod vlastním jménem) kdyby náhodou na tento blog narazil a myslím, že kdybych vám to vypsala do detailu, asi by vás to ani nebavilo číst. Ani nevím, jestli vás to bude bavit v této zkrácené verzi. 

Co vy a praxe? Také vám kazí plány nebo jste za ně naopak vděční? A jaké vlastně máte praxe?



10 komentářů:

  1. Tak alespoň ti ty bolavé nohy vynahradily ty zákusky... :) nevěděla jsem, že tu pekárnu/cukrárnu máte přímo ve škole! Jakto? :D Když pomyslím na to, že budu od září někde stát v práci... uf, bolí mě nohy už teď. :D Já byla na praxi v cestovce a v knihovně - v cestovce jsem byla vlastně na doporučení třídní učitelky krátce potom, co nám řekla, že musíme v květnu na dva týdny na praxi. Byla tam nuda, ale zase tam bylo neskutečně tolerantní prostředí vůči Romům, že mi to zpětně přijde až nemožné! A ve třeťáku jsem byla v knihovně a štve mě na tom jen jediné - že jsem se inspirovala svými bývalými spolužáky z minulé praxe a jeden den nešla, to si budu asi vyčítat navždy... vsadím se, že i kvůli tomu jsem nestihla obejít všechny sekce naší knihovny. Ale snad se tam dostanu třeba přímo na hlavní pracovní poměr, moc bych si to přála. A kdo ne, že? :D Jo, a taky mě štve ještě jedna věc - v oddělení katalogizace jsem razítkovala knihy a vždycky jsem pročítala anotace a to, co mě zaujalo, jsem si napsala na prázdný papír, ale co čert nechtěl, já na ten papír zapomněla a patrně mi ho někdo vyhodil... další den jsem navíc šla do dětské knihovny, takže jsem se tam ani nemohla poptat, no, a po víkendu už mi to přišlo trochu blbé... a nejlepší bylo potykat si s knihovníky - jenže já jim stejně vždycky vykám, protože si v opačném případě připadám blbě... no, možná kdybych si s nimi potykala dneska, možná bych to přijala jinak. Těžko říct. Uvidíme, třeba se poštěstí práce v knihovně... :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Sakra, alespoň jsem to mohla rozčlenit na odstavce... :D

      Vymazat
  2. Já mám každý rok praxi na šest týdnů a ve třetím ročníku mám praxi celý zimní semestr. Můžu být buď v Cestovce nebo Informačním centru. Tento rok jsem byla v centru a moc se mi tam líbilo, byl tam příjemný kolektiv, a to je myslím si, ten základ.

    Praxe na úřadě určitě není špatná. Ani jsem nevěděla, že studuješ takovou školu, mimochodem zítra mám zkoušku z Veřejné správy, takže kdyby si chtěla jít za mě, byla bych ráda :D ... Ale ta praxe v té cukrárně jde trochu mimo mě. Sice dostanete zaplaceno, ale stojí to opravdu za co?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Souhlasím. Jakmile jsou nepříjemní lidé, je to celé na houby.

      Ne, to není :) Sice už máš po zkoušce, ale stejně bych nešla, momentálně musím zvládnotu vlastní testy z veřejky :D Za starou belu. Kdybych měla na výběr, tak tam nejdu. Jenže těch pět dnů odpracovat musím :(

      Vymazat
  3. Ja som v škole prax nemala, keďže som študovala na gymnáziu. Ale momentálne pracujem ako brigádnik v cukrárni, či skôr v zmrzlinárni, a je to masaker, takže úplne chápem opis tej druhej praxe. Celý deň na nohách, ja osobne robím kávy, obsluhujem, prijímam objendávky, väčšinou mi ľudia platia, no je toho dosť a zo začiatku to bolo strašné, teraz po nejakom tom druhom týždni cca je to lepšie :-)
    Ono je fajn, že si na praxi môžete vyskúšať reálnu prácu a zistíte o čom to vlastne je, najmä práca s ľuďmi ako so zákazníkmi, kto to nevyskúšal, tomu sa nedá vysvetliť, že je to náročné kvôli tým ľuďom :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tos měla štěstí :) Pravděpodobně by si nohy zvykli i u mě, kdybych tam byla díl, ale upřímně o to doopravdy nestojím.
      Jenže já jsem jaksi veřejná správa, já se s tímhle oborem za pult cukrárny nedostanu (pokud nebudu chtít), maximálně tak na přepážku na úřadě :D

      Vymazat
  4. na střední jsme naštěstí (nebo bohužel?) žádné takové praxe neměli, tenhle systém mi přijde úplně vyšahanej, poslat někoho někam na praxi zatímco se ostatní učí a píší testy... a na vejšce jsme měli poslední semestr zkrácenej na 2 týdny, kdy jsme tam byli od pondělí do pátku od rána do večera a pak začaly praxe všem. Btw. na vedoucí praxe dodnes vzpomínám s NE-láskou a pořád jsem neopustila od myšlenky, že se jí jednoho krásnýho dne pomstím :D Je to dlouhodobej plán :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Určitě naštěstí, je to peklo. Právě ty testy a poznámky jsou nejhorší, zvlášť, když ti nikdo není schopný říct z čeho se psalo, z čeho se bude psát a nikdo si nepíše poznámky...
      Takhle by to bylo nejideálnější, ale vysvětluj to naší škole. Docela tu pomstu chápu :D

      Vymazat
  5. mnaaam zakusky :) to mate docela ruznorody praxe. ja na stredni praxi nemela vubec, delala sem gympl, ale na vejsce to byla porad nejaka praxe sem, praxe tam. ale zase jsme si mohli docela vybirat, tak jsem brala to, co me bavilo :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zákusky jsou asi jediné pořádné plus :D Docela jo. Kdybych studovala jinou školu, ale stejný obor, tak by mi pravděpodobně zůstal jen úřad, což by mi nevadilo. Ale už jsem si vybrala, tak musím snést i tohle :D

      Vymazat

Děkuji za krásný komentář :)