22. 4. 2016

Hostina ledu a ohně: Oficiální kuchařka Game of Thrones

Název: Hostina ledu a ohně: Oficiální kuchařka Game of Thrones
Původní název: A Feast of Ice and Fire: The Official Game of Thrones Companion Cookbook
Autor: Chelsea Monroe-Cassel a Sariann Lehrer
Počet stran: 240





Znáte kuchařky, které mají na obálce v podstatě jen název a jinak nic? Maximálně tak kuchařskou čapku či nějaké jídlo, které nevypadá zrovna lákavě? My jich máme doma plno a oku doopravdy nelahodí. A já nechápu proč. Vždyť i kuchařka může mít nádhernou obálku. A právě Hostina ledu & Ohně to dokazuje. Na obálce je plno chutného jídla ve středověkém prostředí. A neříkejte, že byste si ničeho neuždíbli. Minimálně té labutě, ta vypadá doopravdy dokonale. 


Přesto, že kniha vznikla díky dvou dívkám – Chelsea Monroe-Cassel a Sariann Lehrer – ani tady nechybí George R. R. Martin. Muž, bez kterého by nevznikla Hra o trůny a tím pádem ani tato kuchařka. Napsal předmluvu a podle mě je opravdu skvělé, že se účastnil i na této kuchařce, i když jen okrajově.

Pak je v knize napsáno, o čem vlastně je a pak už se konečně věnuje kuchtění… no tak trochu. Je zde vlastně napsáno, jak by měla být vybavena středověká kuchyň a základní recepty, jako třeba středověké těsto. Tohle všechno by se dalo pořád brát jako takový úvod knihy.


Následně je kniha rozdělena na dvě části, z nichž se každá věnuje kuchyni v určité oblasti. Jedná se o Zeď, Sever, Údolí, Říční krajiny, Železné ostrovy, Rovina, Dorne, Královo přístaviště a Za úzkým mořem. Tyto části jsou od sebe odděleny barevně. Jsou to takové jemné decentní proužky, které jsou hezké a usnadňují orientaci.

Vždycky máte za sebou dva skoro stejné recepty. Jeden je středověký a druhý moderní. Což je na jednu stranu skvělé, ale co jsem tak recept zkoumala, přijde mi, že ve výsledku v chuti moc rozdíl nebude. Spíše jen v délce přípravy. Ale jistě to samozřejmě říct nemůžu.


Bohužel jsem ještě neměla čas žádný recept vyzkoušet, ale je tu hodně jídel, která bych ráda ochutnala, takže se do jejich přípravy pustím hned, jak budu mít čas. Jen tak namátkou jsou to třeba Medové sušenky, Broskve grilované v medu, Citronové zákusky, Krémové labutě. Jsem prostě na sladké.

Asi by bylo divné, kdyby se tu nenašel ani jediný recept, na který bych neměla chuť, zvlášť když jsem šíleně vybíravá. Takže tu jsou a jedná se třeba zejména o polévky, které mi nepřijdou zrovna chutné nebo takové věci jako Holubí koláč, jelikož holuby nejím. Ale to neznamená, že by se měli tyto recepty vypustit. Jednak patří ke Hře o trůny, ale hlavně se určitě najde někdo, kdo je rád ochutná.


A na konci knihy už je jen něco krátkého o tom, jak hodovat ve středověkém stylu, rejstřík, menu, poděkování a informace o autorkách. Prostě to, co je v každé knize. Možná až na ten návod, jak hodovat.  Ale kromě toho je na konci také místo na poznámky. Sice jsou to jen dvě stránky, ale i tak se mi líbí, že to tam vůbec někoho napadlo dát. Jen škoda, že tam těch listů není opravdu více.

Celkově se mi kuchařka líbí. Jsou tam zajímavé recepty, které určitě ráda vyzkouším. Sice to všechno není úplně ve stylu Hry o trůny, ale spíše modernější, ale myslím, že to mému žaludku vadit nebude.

Ani nemůžu říct, že by mě zklamalo grafické provedení knihy, ale abych byla upřímná, čekala jsem něco trochu honosnějšího. Sice je to barevně oddělené a jsou zde fotky již hotových jídel, ale předpokládala jsem… vlastně si ani nejsem jistá, co přesně jsem si představovala. Možná trochu víc barvy. Ale v konečném výsledku na tom nesejde, přeci jen je to kuchařka a ne grafický román.



Za poskytnutí knihy k recenzi děkuji nakladatelství Omega.
Knihu Hostina ledu & ohně můžete zakoupit přímo na stránce nakladatelství Omega nebo na stránce knihkupectví Dobrovský.

8 komentářů:

  1. O knihe som počula a tvoja recenzia ma teší, keďže mám z knihy dobrý dojem :-) Na kuchárske knihy veľmi nie som, pár máme doma, ale táto by mohla byť pekným prírastkom do zbierky :-) Zapáčilo sa mi aj to, že autorky sa pohrali so stredovekom a dali tam vybavenie kuchyne a to ako hodovať a podobne :-) Ak si našetrím, skúsim si knihu kúpiť :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mě docela baví vařit a tím pádem prolézat kuchařky. Problém je, že mi vždycky šíleně dlouho trvá, než se k tomu vaření dostanu... a pak zjsitím, že mi chybí polovina surovin :D V knize jsou hlavně recepty, tohle je jen okrajové, ale je opravdu skvělé, že je vůbec napadlo dát to do knihy :)

      Vymazat
  2. Obálka je krásná, kniha mě zaujala už k luxorském časopisu (katalogu) s novinkami. Holubí koláč bych si teda také nedala :D. Určitě pak napiš, až nějaké pokrmy vyzkoušíš, jak chutnaly a tak.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Určitě napíšu i nafotím. Mám v plánu na to založit rubriku. Ale vidím to na léto, to budu mít čas na vaření :)

      Vymazat
  3. Na tuto kuchařku bude dělat recenzi další týden. Já jsem z ní zase tak nadšená nebyla, strašně mě tam rušily ty novodobé recepty, čekala jsem středověkou kuchařku skrz na skrz.
    Je škoda, že jsi neudělala praktickou ukázku, protože tyto typy knih po ní úplně volají.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mně zase štvalo, že ty recepty byly v podstatě stejné. Takže by se dalo říct, že mě štvalo skoro to samé, jako tebe.
      Já vím, měla jsem to v plánu, ale pak se na mě nabalily testy a vaření bylo to poslední na co bych měla náladu a čas :(

      Vymazat
  4. Jak víš, já sice Hry o trůny přímo nemiluji (ale zrovna se jim snažím dát druhou šanci :D), ale ta kuchařka vypadá fakt skvěle, už jen kvůli tomu jídlu :D Je mi jasné, že něco bude docela těžké nebo ne uplně k jídlu, ale něco bude určitě skvělé, zvlášť ty sladkosti co píšeš.. sakra, teď mám chuť na sladké :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jak ji můžeš nemilovat? Já ji miluji a to jsem viděla teprve pár dílů :D Ono záleží na to, jak je kdo odvážný... a jak silný má žaludek. Ale zrovna ty sladkosti znějí fakt dobře. Měla by ses do ní aspoň mrknout :)

      Vymazat

Děkuji za krásný komentář :)